Tänä keväänä säät ovat pysyneet miltei talvisen kylminä. Uutta luntakin on useampaan kertaan saatu jo liki sulille maisemille. Siksi aurinkoisena valjennut vapunpäivä otettiin ilolla vastaan. Se näkyi kirkonkylän keskustassa yleisömerenä, joka varmasti oli suurin mitä koskaan tähän tapahtumaan Kiteellä on kokoontunut. Kuvasta asia hahmottuu paremmin. Arviot tuhannesta paikallaolijasta eivät liene pahemmin pielessä.
Vappuajelua varten kokoonnuttiin Teboilin pihaan jo tunti ennen lähtöä. Siinä oli aikaa vaihtaa kuulumiset ja rauhassa katsella mitä harrastetoverit olivat mennen talven kuukausina saaneet ajoiksi.
Pajapellon ukon "Faariakin" on taas vähän fiksailtu. Nyt koneen alle ei enää tipahtele öljyä tai polttoainetta. Hydrauliikkaan on saatu lisää nostovoimaa. Tämän kokoiseksi traktoriksi luku on komea, vetovarsien päissä nostoa on liki kaksi tonnia.
Kulkue on järjestäytymässä lähtöön. Alkupäätä komistaa kaksi Zetoria, molemmat 25A-mallia.
Etuoikeutettu ykkösajoneuvo jonoon oli nytkin joukon vanhin peli, Eero Tiaisen Ford-malli vuodelta 1929. Ei tällaisia ihan joka mutkassa vastaan tule.
Tässä sitä ajaa körötellään Kiteen keskustassa. Zetoreilla tehtiin paljon peltotöitä Pohjois-Karjalassakin 1950- ja 1960-luvuilla. Myös kivennostossa sillä pärjäsi, kun painava moottori piti etupyörät tukevasti maassa.
Parahiksi kuntoon saatu juontokoura Fahrin perässä näkyy tässä otoksessa hyvin.
Ajelut on ajeltu ja kalusto ryhmitetty uuteen paikkaan, ravintola Karhun pihalle. Merkkikirjo on oivallinen näyte 1960-luvun traktoreista, joilla aikanaan saatiin Suomi nousuun - liioittelematta!
Pankinjohtaja Olli Koivula kuljetti omalta kotitilaltaan Rovaniemen suunnasta talon vanhan palvelijan Kiteelle. Mittavan korjaustyön tuloksena tämä vuoden 1959 mallia oleva Massey-Ferguson 35-traktori ehti parahiksi valmistua kevään 2017 vappuajelulle.
Traktorikavalkadi hieman toisesta kuvakulmasta.
Avoauto ja aurinkoinen kesäpäivä, siinä monen harrastajan toiveuni. Kiteeläiselle Esko Tarkkoselle se on jo toteutunut. Mersun kupeella ovat Eskon ja serkku-Markun kartanlukijat. Tamineista voi päätellä, ettei tässä sentään olla ihan uimareissulle menossa.
Kiteeläisomistaja on tälläkin avoautolla. Tällä kertaa merkkinä on Audi.
Kulkueessa olivat edustettuina myös mopot ja motskarit. Esa Halttusella oli mukana pari kuorma-autoa, henkilöautoja ja tämä järeämpi kulkine. Kyseessä on Esan Veekmas-firman tuoteyksilö, joka työskenteli noin 15 vuotta Pyhäsalmen kaivoksella. Työtunteja siihen kertyi yli 8.000, jonka jälkeen se palasi vuoden 1994 mallisena kaivoshöylänä eläkevuosikseen ja museoitavaksi takaisin valmistajalle.
Tässä on eräs kokoelma museoituja autoja. Ensimmäinen on Esa Halttusen Standard Vanguard, tosin vain osittain näkyen. Taaempana joukossa on pari Volvoa, Amazon ja PV544.
Jenkkimuotoiltua peltiä, vieläpä hieman tuunattuna. Näin voinee luonnehtia valkoista vauhtihirmua etualalla.Tulevan autoilijapolven edustaja pohtii olisiko tuo itselle sopiva ajopeli sitten kun kortti on taskussa.
1960-luvulle tultaessa Ford Anglia ja Volkswagenin kupla olivat tavallisia matkantekovälineitä ja hinnoiltaan tavallisen autontarvitsijankin ulottuvissa. Tässä niitä on, vaihteeksi takasektorista katsottuina.
Tässä on raskasta kalustoa, joilla on aikanaan tehty todellista työtä. Kaksi autoa rekanveturin takana ovat kotimaista tuotantoa, kun merkkinä on meille niin tuttu Sisu.
Kiinnostusta riitti vanhoihin koneisiin. Muun seurustelun ja ohjelman ohessa niitä tutkittiin ahkerasti.
Tapahtuma on nyt jo ohi ja jää muistoiksi kiteeläisen vappuperinteen historiaan. Mukana olleena pitää omasta ja järjestäjien puolesta kiittää hyvää yleisöä ja sen osoittamaa suosiota. Mukava on "masiinoilla" ajella omallakin porukalla, mutta ilman yleisöä tapahtumasta puuttuu yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista. Mieskuorosta on tällä kertaa kokoelmassa yksi kuva. Siitä kiitokset kuuluvat kuvan ottaneelle Maija Rautiaiselle. Mukana siis nytkin oltiin. Yleisö palkitsi kuorojoukon mahtavin aplodein. Siksi lupaamme taas vuoden perästä tulla laulamaan uutta kevättä ja kesää Kiteelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti