Käyntimme yhteydessä sain kuvatuksi aineiston myös tähän tarinaan. Kyseessä oli eräs kaksipyöräinen "brittihelmi" - tarkemmin BSA, mallina C15.
Englannin moottoripyöräteollisuus oli melkoisissa vaikeuksissa 1950-luvun puolivälissä: Japanilaisvalmistajat olivat alkuaan kopioineet brittipyöriä. Nyt ne alkoivat jo rynniä markkinoille uusilla, omaperäisillä malleillaan. Manner-Euroopassa oli pahoja kilpailijoita. Saksalainen NSU-tehdas ylpeili äskeisillä MM- mitaleillaan. Suurten pyörien suosio alkoi hiipua, kun 250-kuutioiset kevyet mallit olivat varsin suorituskykyisiä. Tässä luokassa ostajista kilpailivat mm. saksalainen nelitahti-NSU ja kaksitahtisista itävaltalainen Puch, useat saksalaiset valmistajat, kuten DKW, Zündapp ja myös tsekkien hinnaltaan edulliset Jawa- mallit.
Maineikas
britti-insinööri Edward Turner oli 1950-luvun alussa suunnitellut
iskutilavuudeltaan 150 kuutiosenttimetrin nelitahtimoottorin kevyttä
moottoripyörää varten. Erikoista siinä oli, että myös vaihteisto oli samassa
valukotelossa moottorin kanssa. Silti vaihteiston öljytila oli vielä erillinen.
Aikaisemmin yhdysrakenteista vaihteistoa ei nelitahtisissa englantilaispyörissä
ollut. Ensimmäisenä moottorin otti käyttöönsä Triumph-tehdas, tosin 200 sm³
kokoiseksi suurennettuna. Alkuperäinen pystysylinterirakenne oli Tiger Cup-versiossa
kolmekymmentä astetta kallistettuna.
Tämä räjäytyskuva esittää myöhemmän,
B40-mallin konetta. C15 oli rakenteeltaan lähes sama.
BSA-tehdas
esitteli vuodeksi 1958 moottorista uuden kehitelmän: Palattiin jälleen
pystykoneeseen ja iskutilavuus nostettiin suosittuun 250-luokkaan. Koneen
ulkonäköön kiinnitettiin erityistä huomiota. Vaikka kyseessä oli
työntötankokone, tangot sijoitettiin kromattuun putkeen. Ratkaisu oli
komea ja ulkonäkö muistutti arvostettua kuningasakselimoottoria. Sellainen oli
ollut aikaisemmin, myös saman Turnerin suunnittelemissa Norton-pyörissä, joissa
oli kannen yläpuolinen nokka-akseli. Muutenkin viimeistelyn laatuun panostettiin.
Ensiversioissa tehoksi ilmoitettiin 15 hevosvoimaa. Toistakymmentä vuotta jatkuneen
tuotannon loppumalleissa teholukema oli jo 24.
Sen ajan runkorakenteet olivat hyvin kevyitä. Siksi tämä mallinimeä C15
Star kantanut ajopeli painoi vain rapiat 120 kiloa.
Saarella, tosin nykyään jo Parikkalan kuntaa, on tämä hienossa kunnossa oleva vuoden 1962-mallinen BSA C15 moottoripyörä. Omistaja on Kari Siitonen.
Brittipyörien
perinteisiin ratkaisuihin verrattuna tähän BSA C15-pyörään tuli muitakin
uutuuksia: Magneetto-laturipaketti jäi pois. Tilalla oli nykyiseen tapaankin
yleinen kampiakselin päässä oleva vaihtovirtalaturi, tosin teholtaan vain 60
wattia. Magneeton korvasi puolan ja virranjakajan yhdistelmä. Istuimena palveli
”urheilumallinen”, kahden istuttava pitkä satula.
Siviilimallit varustettiin täysnapajarruin.
Moottorin on ulkoasultaankin hyvin viimeistelty. Venttiilikoneiston työntötangot ovat putkessa, joka tuo mieleen kuningasakselirakenteen.
Moottorin vasen sivu on tämännäköinen.
Myöhemmin peruspyörästä tehtiin useita versioita, kuten custom- ja scrambler- mallit. Moottorista tuli C15-perusmallin rinnalle urheilullinen SS80- kone. Viimeisin oli sotilaskäyttömuunnos, B40 AW- tai AWD. Sen iskutilavuus oli 350 kuutiota. Jäähdytysripoja suurennettiin hidasta maastoajoa ajatellen. Myöskään venttiilinnostajien kaunista suojaputkea ei ollut, kun tangot jäivät osittain ripojen kätköön. Brittiaselajien lisäksi ostajia löytyi ulkomailtakin. Pyörää myytiin huomattavia määriä Australiaan, sekä myös Tanskaan ja Jordaniaan.
Alkuaan C15-pyörästä 1958 alkanut valmistus päättyi B40 AWD- malliin vuonna 1972. Jo vuonna 1961 Triumph, BSA, Royal Enfield ja Norton olivat tehneet yritysfuusion. Brittien loistokausi oli ohi! Japanilaispyörien invaasio saavutti lopullisesti saarivaltion. Nähtiin sekin, että brittien oman, pitkälle kehitetyn sotilaspyörän korvaajaksi tuli Suzukin 2-sylinterinen GS400- malli.
Tämä pyörä on BSA B40 AWD- sotilasmalli. Sylinteritilavuus oli 350 sm³.
Suomen teillä liikkuu edelleen BSA C15- ja B40-mallisia pyöriä. Kantaa lienee ainakin 60- 70 kappaletta. Ajokkeja on museorekisterissä, normaalikilpisinä, tai harrastajilla kunnostettavina.
Faktaa, C15 alkuversiot:
Moottori:1-sylinterinen nelitahtinen kansiventtiilikone työntötangoin.
Sylinterin läpimitta 67, iskunpituus 70 mm.
Iskutilavuus 249 sm³, puristussuhde 8:1.
Lucas- vaihtovirtalaturi, teho 60W, akkusytytys, akku 6V/13A.
Voimansiirto ja suoritusarvot:
Monilevykytkin, ensiöveto ketjulla, öljykylpyvoitelu.4 vaihdetta, jalkavipu oikealla, toisiovälityksenä ketjuveto.
Rengaskoko 3.25- 17. Voimansiirron kokonaisvälityssuhde 4. vaihteella 5.98:1
Teoreettinen huippunopeus ~ 112 km/t (4.vaihde, 1000 r/min = 18,75 km/t ).
Muita tietoja:
Akseliväli 131,5 sm. Joustovara edessä 127 mm, takana 60 mm.Istuinkorkeus 76 sm. Kuivapaino 125 kg. Ohjausakselin kulma 25 astetta.
Tilavuuksia: Polttoainesäiliö 13,6 l. Moottoriöljy 2,25 l. Ensiövedon kotelo 0,14 l.
Vaihteisto 0,22 l
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti