Puruveden kauneudessa on kiistämättömät luontoarvot. Juuri huikea ympäristö onkin yksi Ponutaival-kokoontumisen vahvuuksista.
Uusien moottoripyörien
rekisteröiminen on aallonpohjassa. Huippuvuosi oli 2007 liki 11500 kappaleen
luvulla. Viime vuotena myytiin enää vaivaiset 3192 uutta motskaria. Silti
kesäinen harrastus elää edelleen vahvana.
Vaikka rekisteritilastot kertovat huonoista myyntiluvuista,
on hyvä muistaa käytettyjen moottoripyörien suuri markkina internetissä.
Nettimoto on yksi kanava, jonka kautta parhaillaankin on myynnissä noin 15000
erilaista kaksipyöräistä ajokkia. Sieltä löytyy tavalliselle harrastajalle
riittävästi vaihtoehtoja. Vuosia jatkunut käytettyjen moottoripyörien tuonti
lähinnä Euroopasta on hiljentynyt. Asiaan on useita syitä; kotimaisen
hintatason ja tarjonnan suotuisa kehitys ja tuonnista aiheutuvien kustannusten
nouseva suunta.
Varsinaisesti parikymmentä vuotta
sitten nousuun alkaneen markkinabuumin päättyminen näkyy käytettyjen
moottoripyörien hintapyynneissä. Siellä on otettu järki käteen, kun voidaan
puhua jo ostajan markkinoista. Nykyisin harrastukseen pääsee kohtuullisella
parin- kolmentuhannen euron sijoituksella. Silti kyseessä on useimmiten varsin
luotettava ajopeli. Näin etenkin, jos ostaja päätyy yleisimpiin japanilaismerkkeihin.
Harrikat ja Bemarit sen sijaan ovat yleensä korkeammissa hintaluokissa.
kertaa. Rannekkeita tuloportilla kiinnitti Anne Toroi, joka on toiminut MC-Kiteen porukoissa jo kymmenkunta vuotta.
Perjantai-illan kuluessa alueet alkavat täyttyä vieraista ja monenlaisista
ajopeleistä.
Tämäkin kuva on kesän Ponutaival-tapahtumasta. Amerikkalaisen Victory-tehtaan matkapyörä edustaa jenkkinäkemystä kaksipyöräisestä mahtiajokista. Victory on eräs harvoista viime vuosina markkinoille tulleista uusista moottoripyörämerkeistä. Ponussa nähdystä Vision Tour-versiosta joutuu uutena pulittamaan pyöreät 35.000 euroa. Sillä summalla saisi jo melkoisen komean nelipyöräisen kulkineen, jossa on kattokin pään päällä.
Erikoinen ajopeli kun on, otetaan mukaan toinenkin kuva Victorysta. Ilmanpuhdistimen kupeessa oleva luku 106 kertoo moottorin koon kuutiotuumissa. Se tarkoittaa tutumpana arvona noin 1,75 litran iskutilavuutta.
Kun jenkkiajokkeihin ryhdyttiin, kannattaa laittaa mukaan tämä Harley Davidson VRSC V-Rod moottoripyörä. Harrikat ovat olleet rakenteeltaan hyvin perinteisiä V-koneita ja ilmajäähdytettyjä. Toki tekniikan kehitys näkyy venttiilikoneistoissa, sähkölaitteissa, polttoaineen syötössä, vaihteistoissa ja jousituksissa. Mutta yleisratkaisujen osalta on noudateltu jo pitkälti ennen sotia ollutta insinöörityötä. Sen sijaan V-Rod on hyvin nykyaikainen malli. Sen suunnitteli vuosituhannen vaihteen jälkeen saksalainen insinööritoimisto Ferdinand Porsche. Nestejäähdytteinen twini oli alkuun 1130-kuutioinen ja siitä otettiin tehoa 115 hevosvoimaa. Perinteisissä Harrikoissahan sadan hevosvoiman tehoa ei oltu edes lähellekään hätyytelty. V-Rod on kaiken kaikkiaan upea moottoripyörä ja sitä valmistetaan useana mallina. Moottoriakin on päivitetty - tietenkin iskutilavuutta suurentaen ja siis tehoa lisäten. Nykyisin nuo arvot ovat 1250 kuutiota ja 123 hevosvoimaa.
Erikoinen ajopeli kun on, otetaan mukaan toinenkin kuva Victorysta. Ilmanpuhdistimen kupeessa oleva luku 106 kertoo moottorin koon kuutiotuumissa. Se tarkoittaa tutumpana arvona noin 1,75 litran iskutilavuutta.
Kun jenkkiajokkeihin ryhdyttiin, kannattaa laittaa mukaan tämä Harley Davidson VRSC V-Rod moottoripyörä. Harrikat ovat olleet rakenteeltaan hyvin perinteisiä V-koneita ja ilmajäähdytettyjä. Toki tekniikan kehitys näkyy venttiilikoneistoissa, sähkölaitteissa, polttoaineen syötössä, vaihteistoissa ja jousituksissa. Mutta yleisratkaisujen osalta on noudateltu jo pitkälti ennen sotia ollutta insinöörityötä. Sen sijaan V-Rod on hyvin nykyaikainen malli. Sen suunnitteli vuosituhannen vaihteen jälkeen saksalainen insinööritoimisto Ferdinand Porsche. Nestejäähdytteinen twini oli alkuun 1130-kuutioinen ja siitä otettiin tehoa 115 hevosvoimaa. Perinteisissä Harrikoissahan sadan hevosvoiman tehoa ei oltu edes lähellekään hätyytelty. V-Rod on kaiken kaikkiaan upea moottoripyörä ja sitä valmistetaan useana mallina. Moottoriakin on päivitetty - tietenkin iskutilavuutta suurentaen ja siis tehoa lisäten. Nykyisin nuo arvot ovat 1250 kuutiota ja 123 hevosvoimaa.
Kesäiset tapahtumat
ovat myös yhteisiä hengenluojia
Jos intoa riittää, jokainen kesän viikonloppu on mahdollista
viettää kokoontumisajoissa eri puolilla maata. Samalle viikonlopulle on yleensä
useitakin vaihtoehtoja. Yksi suurimmista on VMPK:n, Veteraanimoottoripyöräklubin,
tapahtuma. Viime kesänä sitä vietettiin 40v. juhlan merkeissä Itä-Suomessa Punkaharjulla.
Paikalla oli silloin yli 2200 vierasta.
Savo-Karjala-akselilla
vakiintuneiksi tulleita tapahtumia ovat Rottaralli Ristiinassa, Ponutaival
MC-Kiteen aktiviteettina ja lieksalaisten harrastajien järjestämä Sudenajo Timitranniemessä.
Se on kävijöiltään luetelluista kolmesta pienin. Oma kävijäjoukkonsa on sitten
eri moottoripyörämerkkien tai -mallien harrastajien "omilla"
tapahtumilla. Ne saattavat sijoittua eri kesinä uusillekin paikkakunnille.
Rottaralli ja MC Road Rats-kerho
Motoristikerhon englanninkieliseen nimeen viittaava
Rottaralli on toistuvasti koonnut yli tuhatpäisen kävijäjoukon. Tämän kesän
luku oli 1065 maksanutta, jonka lisäksi tulee kerhon reilusti sata
talkoolaista. Kokoontumisella on jo ikää. Ristiinassa Löydön kartanon alueella
on kokoonnuttu 26 kertaa. Nyt siirryttiin parin kilometrin päähän edellisestä
paikasta, Hotelli Heimarin ympäristöön.
Sudenajo kymmenkunta vuotta sitten Timitrassa. Kiteeläismotoristeja oli silloinkin paikalla melkoinen porukka.
Lieksan Moottorikerho
on yksi Suomen vanhimmista
Vaikka sijaintia ajatellen ei moista uskoisi, Lieksan Moottorikerho
kuuluu lajissaan Suomen vanhimpiin. Se perustettiin 1960-luvun alussa, alkuun
motocross- ja jäärata-ajoja varten. Tuo toiminta päättyi yleisten kilpailujen
osalta 80-luvulle tultaessa, mutta kerholaisten käytössä oli vielä ainakin
muutamia vuosia sitten motocross-rata Lieksan kaupungilta vuokrattuna.Kerhon oma tapahtuma Sudenajo pidetään elokuun lopulla. Lieksan Timitran leirintäalue oli ympäristönä 29 kertaa aina vuoteen 2014. Sen jälkeen siirryttiin Ruunaan retkeilykeskuksen maastoon, jossa nyt ollaan jo toistamiseen. Lieksan poikien järjestämä motoristikokoontuminen ei ylvästele suuruudellaan: Kävijämäärä on vaihdellut kahdensadan kieppeillä. Silti uskolliset vieraat ovat oppineet arvostamaan tapahtuman kotoisen leppoisaa fiilistä.
"Soppajuna" varmistaa että motoristien ruoka on lämpimänä ja ajallaan
tarjoiltavissa.
Rauhanomainen tykistö tanssilavan vieressä on tarpeen, kun ruokittavana on joskus ollut liki tuhat motoristia.
Järjestyksessä 24.
Ponutaival on juhlittu
Ponutaival on niin kovassa suosiossa, että sen kävijämäärää
uhkaa vain säätiedoissa luvattu rankkasade - eikä aina sekään. Tällä kerralla
oli sellainen tilanne. Toteutunut sää ei kuitenkaan ollut aivan niin huono kuin
ennakoitiin. Luvattiinhan lauantaille sadetta jopa yli 30 milliä. Silti kotiin
jäi arviolta vain vajaat parisataa motoristia siitä joukosta, joka yleensä on
paikalla.
Nyt
Ponu-rannekkeen lunastaneita oli hieman yli 400, mitä olosuhteet huomioiden on
pidettävä hyvänä saavutuksena. Oma talkooporukka ja päivävieraat mukaan
laskettuna tapahtumassa oli lopulta noin 650 kävijää. Kiteeläiskerhon
puheenjohtaja Kari Kosonen on ollut nuijan varressa yhtäjaksoisesti jo 23
vuotta. Siksi Ponutaival-tapahtuman perinteessä näkyy erityisen vahvasti hänen
kädenjälkensä. Kari korostaa ison talkooporukkansa mallikelpoista sitoutumista
järjestelyihin. Se on tietenkin totta, mutta ohjaksiin tarvitaan pomo, joka jaksaa
pitää "hiilten" hehkua yllä.
Faktaa Trafin
tilastojen pohjalta:
Vuoden 2015 lopussa Suomessa oli rekisterissä kaikkiaan
261.826 moottoripyörää, joista yli 125-kuutioisia 211.908 kappaletta. Vuonna 1973
koettiin eräs huippu MP-rekisteröinneissä: 10533 uutta moottoripyörää.Sieltä tultiin pienin vaihteluin yhtenäistä alamäkeä aallonpohjaan, joka saavutettiin vuonna 1994 luvulla 852 uusrekisteröintiä. Sieltä noustiin taas vuosi vuodelta ajankohtaan 2007, jolloin saavutettiin jo esillä ollut luku, 11477 uutena rekisteröityä moottoripyörää. Sitten alkoi jälleen alamäki. Luku 6000 alitettiin vuoden 2011 tilastoissa. Tarinan alussa ollut viimeisin tilastoluku vuodelta 2015 oli siis tuo 3192 rekisteriin merkittyä ajokkia.
Pohjois-Karjalassa rekisteröintitilastot seurailevat valtakunnallista trendiä. Yksi aallonpohja on vuodelta 2001, luvulla 70 ensirekisteröintiä. Täälläkin huippuvuosi oli 2007 määrällä 353 uutta moottoripyörää. Viimeisin tilastoluku ei päätä huimaa: vuonna 2015 Pohjois-Karjalaan rekisteröitiin enää 62 uutta motskaria. Alalla tosin uskotaan, että suhdanne kääntyy taas nousuun. Pieniä ituja joissakin ajokkityypeissä siitä on jo nähtävissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti