Kuvassa on eräs Rolf Alanderin omistuksessa ollut ro-ro (Roll on roll off)- tyyppinen rahtialus hänen yritystoimintansa alkuvuosilta.
Kriisistä kriisiin
kulkevassa Suomessa elettiin 1970-luvun lopulla ensimmäisen öljykriisin
jälkitunnelmissa. Iso asia oli kehitellä tekniikkaa, jolla kalliiksi käynyt
öljy voitaisiin korvata kotimaisin polttoainein.
Maininki saavutti myös Kiteen ja yhtenä toimena tekninen
osasto ja kunnanhallitus lähetti marraskuun lopulla 1978 edustajiaan Liminkaan.
Siellä toimi laivanvarustaja Rolf Alanderin omistama konepaja. Oulun yliopiston
tekniikan opiskelijoiden kanssa kehiteltiin isohkoja kaasutus-etupesiä, joiden
avulla hakkeesta muodostettua häkäkaasua poltettiin öljyllekin tarkoitetuissa
kattiloissa.
Huomattavan suuria
yrityksiä
Alander omisti niihin aikoihin alunperin Uuteenkaupunkiin
rekisteröidyn laivanvarustamoyhtiön nimeltä Avomeri Oy. Lisäksi hänellä oli
höyry- ja lämminvesikattiloita valmistava Oy Vapor Ab sekä arvostettu Oy Engineering
Ab-suunnittelutoimisto Raisiossa. Hän oli ostanut 1970-luvun alussa myös
Humppilan Lasitehtaan ja rakentanut sille uudet toimintatilat. Limingan
Konepajan mies kertoi perustaneensa kehitysalueelle tuodakseen sinne
työpaikkoja. Parhaimmillaan yritysrypäs työllisti 600 ihmistä.
Rolf Alander on pian 78 vuoden iästään huolimatta edelleen vireässä kunnossa. Hänen isänsä syntymäpaikka oli Särkisalo lounaisrannikolla, nykyisessä Salon kaupungissa, mutta Rolf itse on syntynyt Viipurissa. Ehkä se osaltaan selittääkin miehen karjalaiselta vaikuttavaa luonnetta.
Ekonomi Rolf "Rolle" Alander oli Euroopassa
uranuurtaja ro-ro tyyppisten pikarahtialusten käyttöönottajana. Sellainen laiva
saattoi parhaimmillaan viipyä satamassa vain 2-3 tuntia. Silloin pyörillä oleva
rahti ennätettiin purkaa ja uusi lastata päälle. Yli 2500 dwt:n kantavuus ja
140 metrin pituusmitta antavat käsitystä laivojen koosta. Omistushistoriansa
aikana yrityksellä oli kaikkiaan
yhdeksän erilaista alusta, joista kaksi oli 20.000 dwt:n kantavuudella ollutta
säiliölaivaa.
Limingan opit
Bussi jolla matkasimme, ennätti marraskuun lopun kaamoksessa
Liminkaan vasta illan pimettyä. Tekniikan ylioppilaat olivat virittäneet
tehtaan ulkokentälle toimintaan kolme
kattilaa ja punaiset digitaalinumerot kertoivat, että ulossaatava
lämpöteho kattilaa kohti oli noin 100:n kilowatin luokkaa. Kattiloita
kuormitettiin syöttämällä kuuma vesi aluelämmitysverkkoon. Saimme valaisevan
kuvan uudesta tekniikasta. Etenkin Kiteen kunnan rakennuspäällikkö Reino
Alhainen painoi asioita visusti mieleen.
Syventävät opinnot
Oulun Arinassa
Opintomatkan sponsoroivat Alanderin yritykset. Oulussa
Hotelli Arinan päivällispöydässä toimitusjohtaja kertoi monista toimistaan.
Mies kantoi vastuuta työntekijöistään ja oli miellyttävä ja kohtelias illan
isäntä. Länsisuomalaisista juurista huolimatta hänessä oli miltei karjalaista
vilkkautta. Kiteeläisten ajatus kaasutuspolttoon siirtymisestä jäi hautumaan.
Ehkä Oulun reissu kuitenkin antoi näkemystä ratkaisun toimivuudesta:
Päädyttiinhän 1980-luvulla rakennetussa Kiteen Lämmön lämpökeskuksessa
valitsemaan kaasugeneraattori siihen liitettyine kattiloineen. Tosin
teholuokka, 6-8 MWh, oli enemmän kuin 60-kertainen Limingan koelaitoksiin
nähden.
Erkki Renvall on alkuperäiseltä koulutukseltaan kaupallisen tutkinnon mies. Opettaja-puolison työpaikka toi pariskunnan Heinoniemen koululle. Sieltä käsin Erkki lähti jatko-opintoihin ja valmistui hänkin opettajaksi. Pienen kyläkoulun lakkauduttua Renvallit siirtyivät Kiteen keskustaan. Virkauran loppuvuodet Erkki Renvall toimi koulunjohtajana Hutsiin rakennetussa uudessa ala-asteen koulussa.
Henkilökohtaista ohjausta
Alander oli suunnannut markkinointia kuntiin ja
kuntayhtymiin. Siksi bussissamme oli mukana Honkalammen kuntayhtymän
liittohallituksen jäseniä ja Pertti Puhakan ylilääkärisijaisuutta silloin
hoitanut nuori lääkäri. Kuntayhtymää edusti myös kiteeläinen koulunjohtaja
Erkki Renvall. Erkki ja lääkäri istuivat vieretysten bussissa vain käytävä
välissään. Renvallin käsi meni tiuhassa tahdissa taskuun ja toinen toisensa
perään uusi "nortti" alkoi kärytä.
Kun siihen aikaan oli parhaimmillaan menossa Pekka Puskan
johtama Pohjois-Karjala -projekti, lääkäri katsoi virkaetiikkansa vaativan
asiaan puuttumista. - Olen koko matkan ajan seurannut tuota tupakointianne ja
siksi kysyn; kuinka olette moisen tavan yleensä ottanut? - Taitaa olla
sukuvika, oma isä on kaiken sen ajan minkä muistan, polttanut niin
pöllitupakkaa, sikareita, kuin piippuakin. - No, olisitte ottanut opiksi, hän
ei varmaan kovin vanhaksi elänytkään? - Enpä häntä tiijjä, sanoi Erkki - viime
kesänä juotiin satavuotiskahvit ja ukko on yhä "toprakassa" kunnossa!
Lääkäri ei katsonut aiheelliseksi jatkaa keskustelua. Myöhemmin kyselin
luottamuskaverilta tämän isän vointia. Renvall kertoi papan saavuttaneen
kunnioitettavan liki 102-vuotisen eliniän.
Reino Alhainen oli varsinainen pitkän linjan mies rakennusalalla. Hän ennätti nuoruudessaan toimia muun muassa työnjohtajana Haminassa. Työnantaja oli silloin alkuaan kiteeläinen Heikki Havukainen, joka urakoi Haminan Nuutniemessä 1940-lopulta 1950-luvun alkuvuosiin Neuvostoliittoon toimitettavien sotakorvausalusten sisustuksia. Jatkossa Alhainen toimi rakennusalan yrittäjänä Kiteellä. Hyvin pitkä työsarka Reinolle kertyi Kiteen kunnan rakennuspäällikkönä. Kuvassa hän on juuri saanut presidentin myöntämän SVR:n Valkoisen Ruusun 1. luokan mitalin kultaristein. Kiteen valtuustosalissa otettu kuva on muistin mukaan vuodelta 1977.
Oulun perunarieskat
Paluumatkalle lähtiessä bussi kurvasi juuri uuteen aamun
avautuvalle kauppatorille. Erään kojun räystäällä oli iso pahvikyltti ja sanat:
"Vie lämpimäiset, meillä on Oulun parhaat perunarieskat". Pitihän
tuota uskoa, etenkin kun Alhaisen Reino ensimmäisenä ostajana näytti mallia.
Köröteltiin hyvä kotvanen kohti kotimaisemia. Iisalmessa kuljettaja ajoi
huoltoasemalle ja ilmoitti kahvitauon. Muut nousivat lähteäkseen, mutta Reino
painautui istuimeensa entistä tukevammin.
- Eikö sinulle kahvi maistu kysäisin, johan tässä saatiin
istuakin? - Kyllähän se maistuisi, mutta kun torilla käskivät viemään
lämpimäiset kotiin, minun pitää vain istua ja pitää penkille alleni laitettuja
rieskoja lämpiminä! - Ota riski, mennään, sanoin arvaten leikinlaskun. Mentiin.
Reinon monilokeroinen salkku rieskapaketteineen jäi paikalleen viereiselle
istuimelle.
Joulupukkikin muisti
Oppia saatiin - moneen lähtöön. Joulun alla jokaiselle
mukana olleelle tuli paketti ohjeistettuna varovasti käsiteltäväksi.
"Rolle" se meitä muisti allekirjoituksellaan vahvistetulla
joulukortilla ja komealla Humppilan Lasin käsintehdyllä kukkamaljakolla.
Ystävänpäivän ruusut vuodelta 2014. Maljakkona on Rolf Alanderin lahja jouluksi 1978. Esine on käsintehtyä taidelasia ja siksi melko arvokas. Kun Alander 1970-luvulla rakensi Humppilan Lasitehtaalle uuden tehdassalin ja tehtaanmyymälän samassa kokonaisuudessa toimivine ravintoloineen, se oli laatuaan ensimmäinen Suomessa. Vielä nykyisellä mittapuulla kokoluokka on harvinaisen suuri.
Reino Alhainen ei enää ole joukossamme. Erkki Renvall, tänä
vuonna 84, seuraa virkeänä Kiteen tapahtumia Mikkelistä käsin. Alander on vuonna 1936 syntyneenä virallisesti
jättänyt yrityselämän. Limingassa toiminta päättyi 1980-luvulla konkurssiin.
Lasitehtaallakin on uusi omistaja. Varustamotoiminta taas loppui 1990-luvun
lamaan. Saila-vaimon kotitilalla Lohjan
Virkkalassa riittää puuhastelemista, eikä ihan vähänkään: Vohloisten
kauppapuutarhassa on 10.000 omenapuuta. Rolf on toiminut myös Uudenkaupungin
merihistoriallisessa yhdistyksessä ja on
innokas taloushistorian harrastaja.
Kuvassa on Ahvenanmaalaisen laivanvarustamon osakekirja, jotka painettiin Turun Kivipainossa suuriruhtinaskunnan viimeisinä vuosina. Ajankohta oli vuosi 1916. Painatus on setelipainotasoa. Rolf Alander omisti Ångbåts Aktiebolagetin osakekirjat, vaikka varustamotoiminta olikin lakannut jo 1970-luvulla. Vuonna 1999 Alander lahjoitti 80% osakekirjoista Uudenkaupungin merihistorialliselle yhdistykselle. Yhdistys myy omana varainhankintanaan osakekirjoja muistoesineiksi. Kehystetyllä alkuperäisellä asiakirjalla on hintaa 35 euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti