Tositarina siitä, kun "Misolan tyttö" loi huikean taideuran USA:n suurimmissa naistenlehdissä
Emäntä katselee kevään edistymistä uuden talonsa kookkailla portailla. Ne tuovat mieleen jenkkien suosiman bungalow-tyylin. Toukokuu 2014.
Keskikouluopinnot alkoivat Joensuussa, mutta osa niistä tuli
suoritetuksi Kiteellä. Kati sanoo kokevansa, että oli siinä vaiheessa
jonkinlainen "nuori kapinallinen". Se aiheutti kitkaa opettajien
suuntaan. Niinkin voisi sanoa, että kun lahjakkaat ihmiset yleensä hahmottavat
ympärillä olevan todellisuuden "tavan tallaajista" poikkeavasti,
sopeutumisvaikeuksia saattoi olla
kadeteerin takanakin. Joka tapauksessa jo alkuopinnoissa ilmennyt poikkeuksellinen
lahjakkuus etenkin piirtäjänä avasi ovet Ateneumiin ensi yrittämällä syksyllä
1965.
Oma perhe tuli opintojen
lomaanAvioliitto kurssitoveri Pekka Korpijaakon kanssa solmittiin vuonna 1966. Esikoinen oli tulossa, joten Purnun Aarnen ajatus komeista kirkkohäistä piti unohtaa. Kun Kati toi sulhasen kotiinsa ensikäynnille, äiti otti nuoret sydämellisesti vastaan. Aarne sen sijaan osoitti oppositiohenkeä lapioimalla lunta tienvarren maitolaiturilla "ainakin kuusi tuntia", kunnes illan jo pimennyttyä tuli pirttiin vävykokelasta tervehtimään. Poislähdön hyvästelyissä, isä sentään sanoi: - Jos ette siellä maailmalla pärjää, sopii tulla tänne Purnuun näitä ryskätöitä tekemään. Johon Kati: - Saat olla varma, etten näihin hommiin ikinä tule!
Opintojen harjoittelupaikka oli Viikkosanomien toimitus ja
kun vuonna 1970 paperit Ateneumista olivat taskussa, sinne avautui vakinainenkin
työpaikka lehden taittajana. Päätoimittajana oli Jalmari Torikka, joka mieltyi
kovasti Katin osaamiseen. Kuitenkin vuonna 1972 Pekka ja Kati Korpijaakko
suuntasivat kohti jenkkien työmarkkinoita. Lähtiäisissä Torikka ojensi Katille
lehtitalon avaimet ja sanoi sijaisen varaan jäävän työpaikan odottavan
hoitajaansa, mikäli paluu Suomeen tulisi ajankohtaiseksi. Kului kokonainen
vuosi kunnes avaimet palautettiin. Uusi
ympäristö oli jo sitonut puolison. - Itse olin silloin vielä kotirouvana, enkä
oman urani kovin pitkälle kehittymistä uskaltanut edes unelmoida, Kati sanoo.
Kolmen kimppana
lännen maille
Jenkkeihin lähtöä oli puuhannut silloin vielä uraansa
aloitteleva nuori "disaineri" Jorma Vennola. Hän kuului pariskunnan
kurssitovereihin ja oli Pekka Korpijaakon kanssa suunnittelemassa Aarikka-korun
ensimmäisiä puuleluja, joista tuli hyvin tunnettu, ostettu ja monilla
palkinnoilla palkittukin sarja myös Amerikan mantereella. Pekka lähti alkuun
Vennolan työtoveriksi ja Kati silloin jo kouluikäisen Teemu-pojan kanssa tuli perheenäitinä
mukaan. Filmitähtiä tai vastaavia julkkiksia lukuun ottamatta nainen oli sen
ajan jenkkikulttuurissa taustalla ja Katille tuleva postikin osoitettiin Mrs.
Pekka Korpijaakon nimellä.
Muutto "rapakon taakse" oli mahdollinen
perheenjäsenenä, kun aviomiehellä oli työlupa, sikäläisittäin vihreä kortti.
Kati pääsi kokeilemaan sikäläisiä työmarkkinoita, sillä aviomiehen tuttavaksi
tullut graafisen alan huippumies järjesti taittajan paikan lehteen nimeltä Art News - suomeksi siis
Taideuutiset. Lehti oli siitä erikoinen,
ettei se ilmestynyt kesäkuukausina. Työn lomassa syntyi samoihin aikoihin
perheen toinen poika, Tuomas, yhdeksän vuotta veljeään nuorempana. Kati
Korpijaakko tuli virallisesti työkelpoiseksi USA:ssa, kun hänkin jatkossa sai
tarvittavan vihreän kortin. Sitten tuli tarjolle pesti Princetonin yliopiston
kirjapainoon, jossa Kati suunnitteli ja taittoi kirjapainon tuotteiden
esittelylehteä nimeltä Princeton
University Press.
Uran nousukiitoaTyöpaikkoja alkoi olla tarjolla, sillä oli huomattu että Korpijaakolla oli siihen aikaan siellä naiselle yleensäkin harvinainen korkeakoulututkinto, vieläpä juuri kysytyltä taidegraafiselta alalta. Lisäksi Kati suoritti perheen asuinpaikaksi tulleesta New Jerseystä käsin taidealan lisäopintoja New Yorkissa sijainneessa oppilaitoksessa nimeltä School of Visual Arts. New Jerseyn osavaltiolla oli painoasultaan korkeatasoinen tiedotusjulkaisu New Jersey Monthly. Kati Korpijaakkoa pyydettiin nyt taittajaksi sinne. Lehdessä oli työyhteisönä hyvä ja kannustava ilmapiiri. Merkillepantavaa oli, että useista lehden toimittajista kehittyi jatkossa laajasti tunnettuja kirjailijoita tai -toimittajia.
Suomalaisrouvan myöhempää työuraa leimaava asia oli, että työpaikkoja ei koskaan tarvinnut itse hakea. Kun edellinen työsuhde joskus päättyi, syynä olivat useimmiten muotijulkaisujen toimialajärjestelyt, lehtiä myytiin tai sulautettiin isompiin painotaloihin. Kuitenkin alalla toimiva viidakkorumpu oli vienyt viestiä uusille isännille ja siksi siirtymiset tapahtuivat yleensä aina vain suurempien ja arvostetumpien muotilehtien suuntaan.
New Jersey Monthly-lehden tultua myydyksi Katin työpaikka siirtyi New Yorkiin. Lehdessä nimeltä Self tehtäväksi tuli olla taiteellisen johtajan kakkoshenkilö "Associate Art Director". Pian tuli yhteydenotto huippufeministisestä julkaisusta MS-Magazine, lyhennettynä MS. Lehden motto oli: "Naista ei tarvitse leimata siviilisäädyn mukaan". Lehti oli lajissaan ensimmäinen maailmassa ja sen päätoimittajana toimi maineikas Gloria Steinem. Seuraavat kymmenen vuotta muuttivat perusteellisesti naista koskevat käsitykset koko Pohjois-Amerikan mantereella. Kehityksen tuloksena nainen "sai" meikäläiseen tapaan etunimen, oma työura alettiin hyväksyä ja takapajuinen naiskäsitys muutenkin uudistui.
1990-luvun puolessa välissä pojat olivat jo lähteneet pesästä. Korpijaakko-pariskunta viihtyi hyvin kaksinkin. Yhteistä aikaa tosin vähensi paljon se, että Kati oli useimmiten viikot New Yorkissa työpaikan asettamien vaatimusten takia.
Viikonloppuun kuuluneella vapaa-ajalla "viherpeukalo" Kati Korpijaakko ahkeroi usein puutarhassaan.
Oman puutarhan loistoa kelpasi ihailla.
Suurten
muotijulkaisujen taiteellinen johtaja
Amerikkalaisia painoalan markkinoita hallitsee laajasti
lehtitalo Conde Nast. Parhaimmillaan sillä oli omistuksessaan kymmeniä
julkaisuja, joista osaa painettiin muun muassa Euroopassa. Ura toi uusia
haasteita, kun Kati Korpijaakko palkattiin taiteelliseksi johtajaksi
lehtitalon naistenlehteen Mademoiselle.
Saman Conde Nastin julkaisu oli myös varttuneelle naislukijakunnalle suunnattu Glamour. Kati sai jatkossa siirron tämän
painokseltaan 2,1 miljoonaisen ja yleensä noin 300-sivuisena ilmestyvän lehden
taiteellisen johtajan tehtävään. Jälleen päätoimittajana ja työtoverina oli maailmanlaajuisesti
tunnettu nainen, hänkin pinttynyt
feministi, muun muassa vapaamman aborttilainsäädännön puolustaja Ruth Whitney,
jolle varsin hektisellä toimialalla kertyi päätoimittajan uraa uskomattomat 31
vuotta.
Yhdysvaltojen lehtiala on tietotekniikan kehittyessä kokenut
suuren myllerryksen. Paljon lehtiä on lakkautunut tai sulautettu isompiin, kun
vähentyvät ilmoittajat ovat suunnanneet panoksensa vain suurimpiin
julkaisuihin. Siten internet on merkinnyt paitsi suurta kehitystä, myös
lukuisia "murhenäytelmiä" graafisella alalla. Kati Korpijaakon ura
jatkui sitten jälleen Self-lehdessä, nyt vuodet 1998-2004. Hearst Magazines -kustannustalolla on niin
ikään lukuisia julkaisuja USA:ssa. Kati ennätti toimia tämän kustantajan
lehdessä Quick&Simple muutamia
vuosia, kunnes se lakkautettiin vuonna 2008. Samaan aikaan Kati katsoi
tehneensä riittävän työuran muotimaailman parissa ja siirtyi ansaituille
vapaammille vuosille.
Yleensä lehden taiteellisen johtajan työssä tärkeintä on
toiminta päätoimittajan lähimpänä kumppanina, tämän "oikeana kätenä".
Ominta työtä taas on julkaisun taiteellisesta laatutasosta vastaaminen sekä
myös muotialan viimeisimpien trendien seuraaminen. Jopa valokuvauksissa ja
muotinäytöksissä käytettyjen mallien valintaa koskevat esitykset kulkivat usein
taiteellisen johtajan arvioivan katseen kautta. Jossakin vaiheessa oli tilanne,
että suuri osa jenkkien muotitaivaan malleista oli tosiasiassa joko Kati Korpijaakon
valitsemia tai ainakin tehtävään suosittelemia.
Katin kunniaksi on katsottava myös se, että hänen
johtajakaudellaan Glamour-lehti palkittiin sen korkeatasoisuudesta Asme-
kunniamaininnalla, joka on Yhdysvaltojen lehdistön arvostetuin
tunnustuspalkinto.
Glamour-lehden kansi, tämä numero on tosin vuodelta 2011, jolloin Kati oli jo jättänyt työkiireet taakseen..
Perhetilanteen suuret
muutokset
Suuri muutos perheen elämään tuli vuonna 2001. Pekka
Korpijaakko menehtyi äkillisesti keuhkoveritulppaan, vain 58-vuotiaana. Perheellä
oli kivitalo Pennsylvanian Eastonissa, jossa freelancerina toimineella Pekalla
oli oma muotoiluateljee. Viimeisinä vuosinaan aviomies suunnitteli muun muassa
aterinsarjan eurooppalaiselle valmistajalle. Taidelasiakin syntyi ja
sellaisesta löytyy näytteitä Katin myös nykyisestä kodista Kiteen Misolassa. Pennsylvanian
talo oli vuosikymmenet perheen yhteinen koti ainakin viikonloppuisin.
Pekka Korpijaakon taidelasia on kaunistamassa myös Kati Korpijaakon uutta taloa Misolassa. Teoksen nimi on suomalainen: Avanto.
Katin työpaikathan olivat pääosalla uraa New Yorkissa, jonne
matkaa kotoa oli 50 mailia - 80 kilometriä. Ruuhkaista tietä ei kannattanut
kulkea omalla autolla, joten bussi tai juna olivat nopeimmat yhteydet. Silti
työ vaati asunnon myös työpaikkakunnalle, koska tehtäviä piti monesti hoitaa
normaalin työajan ulkopuolellakin. Tämä Manhattanilla sijaitseva huoneisto on
edelleen Kati Korpijaakon omistuksessa.
Amerikassa työsuhdeturvaa ei suomalaiseen tapaan ole. Pomon
mielijohteestakin tapahtuva irtisanominen saattaa päättää työsuhteen välittömästi.
Myös eläketurva pitää jokaisen itse järjestää vaikkapa pankin tai
vakuutusyhtiön kautta. Kun vuonna 2008 paljastunut pyramidihuijaus kaatoi monia
pankkeja, samalla menivät taivaan tuuliin kymmenien tuhansien amerikkalaisten
eläkesäästöt. Pitää siis harkita sekin, minne kannattaa vanhuusvuosien
pesämunaa kartuttaa.
"Misolan tyttärellä" on uransa varrelta tallessa
useita työtodistuksia ja niissä toistuu monesti sama arvio:
Kati Korpijaakko on suorasukainen ja rehti henkilö. Toden totta; siltä vaikutelmalta
ei voi välttyä haastattelijakaan - vaikka yhteistä aikaa tarinoinnissa on vähän
ja siinä syntynyttä henkilötuntemustakin on kertynyt vain muutaman päivän
aikana!
Kädet ovat iso osa Katin kokonaisviestintää. Nyt on keskustelunaiheena uuden puutarhan perustaminen.
Uusi koti Misolassa on valoisa ja kalusteiltaan pelkistetty.
Keittiökin on kalustettu funkkistyyliin.
Back to the roots -
elämä toi takaisin juurille
Nyt jo hyvinkin keski-ikäiset pojat ovat kasvaneet
Yhdysvalloissa ja siksi Suomi on heille jokseenkin eksoottinen paikka. Omat
perheet ja työurat sitovat veljekset suureen länteen. Kati Korpijaakko kuitenkin
palasi jokseenkin tasan 40 vuotta "valloissa" asuttuaan juurilleen,
takaisin Kiteelle. Aarne-isälle aikoinaan laukaistu arvelu takaisin
palaamattomuudesta näyttäytyy nyt uudessa valossa: Entinen kotitalo on purettu,
eivätkä vanhemmatkaan enää ole katselemassa vuodenaikojen vaihtelua Purnun
Hurskaisten asuinsijoilla.
Rauhallista elämää, omaa pihapiiriä, puutarhaa itse
istutettuina kasveineen, niitä Kati osaa arvostaa suurkaupunkien melun ja
kiireen sijaan. Osa ajasta kuluu uuden talon piharakennuksessa sijaitsevassa
ateljeessa. Hutsin urheilukeskus Kiteellä tarjoaa hyvät harrastusmahdollisuudet
ja kansalaisopiston ryhmissä Kati on entisöinyt vanhoja huonekaluja. Siellä on myös
tullut jatkettua ennestään tuttua savenmuotoilua.
Maapallo on tullut
neljään vuosikymmeneen jotenkin pienemmäksi. Välillä tulee lennettyä poikien
luokse Atlantin taakse. Joskus taas saattaa käydä niin, että mieli tekee lähteä
pistäytymään eurooppalaisen muodin Mekassa, Pariisissa. Siihenkään ei ole
estettä, muutamassa tunnissa vaikkapa Finnairin suihkukone sinnekin pyyhältää.
Faktaa: Kati Korpijaakon
ura ajalla 1982-2008
Ansioluettelossa olevat eri muotoisina esiintyvät tehtävänimikkeet
voidaan korvata yhtenäisellä suomenkielisellä
vastineella taiteellinen johtaja
2006-2008 Quick&Simple weekly magazine
Creative director
2004-2005 Fitness
magazine
Magazine redesign
1998-2004 Self magazine
Design Director
1988-1998 Glamour magazine
Art Director
1983-1988 Mademoiselle magazine
Art Director
1982-1983 MS Magazine
Art Director
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti