Aamupäivän ohjelmina olivat jumalanpalvelukset niin luterilaisessa kuin ortodoksikirkossakin. Sen jälkeen noin 300 vierasta kokoontuivat yhteiselle aterialle koulukeskuksen Kipakka-ravintolaan. Järjestelyt siellä saivat kiitosta: Kattaukset olivat valmiina pöydissä, voileivät jokaiselle vieraalle valmiina ja juomat kaadettu laseihin. Avuliaat tarjoilijat kantoivat keittolautasen jokaiselle ruokailijalle pöytään. Jälkiruokakahvikin tarjoiltiin pöytiin ja kahvi oli höystetty makoisalla leivonnaisella.
Ruokailun jälkeen kokoonnuttiin jälleen ja nyt koko juhlaväki oli kivikirkossa. Tapahtumiin siellä kuuluivat Kiteen kaupungin sekä molempien alueella toimivien, luterilaisen ja ortodoksisen seurakunnan, tervehdykset. Kansallispukuihin ja fereeseihin pukeutuneet kaksi seppelpartioita lähetettiin kirkosta viemään tervehdykset sankarihaudoille. Juhla jatkui monin ohjelmanumeroin. Oli Leena-kanttorin harjoittama tyttötrio ja jo valtakunnallista mainetta saanut Sara Kurkola, joka esitti upeasti laulun Nocturne "Ruislinnun laulu korvissani.....". Lausuntaa esitti Kiteen yhdistyksessä aktiivisesti toimiva Aila Silvennoinen.
Eläkeliiton väki kansoitti kivikirkon ja pääjuhlassa oli väkeä enemmän kuin muissa päivän tapahtumissa.
Omaksi osuudekseni oli juhlien järjestelijät pyytäneet juhlapuheen. Jo kevättalvella saatua pyyntöä muutaman päivän mietittyäni rohkenin ottaa haasteen vastaan. Tähän alle olen tallentanut tuon puheen tekstin. Aihe oli mietitty yleisöä ajatellen ja toki itsekin tunnen samaistuvani paikalla olleitten ajatusmaailmaan ja yhteisesti kokemaamme elämänhistoriaan.
Eläkeliiton kirkkopäivä 24.7.2014
Pekka Havukaisen juhlapuhe, päiväjuhla Kiteen
kivikirkossa
Oli jo kevättalvea saadessani pyynnön tähän tehtävään.
Ajattelin silloin, oliko olemassa asioita, jotka yhdistäisivät meitä, tätä nyt
koolla olevaa joukkoa - mikä olisi sopiva
puheen aihe? Pian huomasin meillä olevan yhteinen vuosikymmenten
mittainen menneisyys ja nyt tänäänkin yhteinen nykyhetki. Olemme eläneet
yhteisessä Suomessa ja kukin omalta paikaltamme nähneet ja kokeneet samat asiat
ainakin liki koko sodanjälkeisen ajan.
Tunnemme sanonnan, että pysyvimpiä asioita maailmassa on
muutoksen pysyvyys. Näin varmasti onkin, mutta meidän ikäluokkiemme kohdalla
sen nopeus oli poikkeuksellisen suuri. Sen muutoksen vauhtia koskevat
lukemattoman monet muistot sitovat tämän nytkin koolla olevan joukon lujasti
yhteen. Ehkäpä siksi voin, ja voimme yhdessä, hiljaisella suostumuksellanne
viivähtää seuraavan kymmenminuuttisen muistojen parissa. Yrittäkäämme tulkita
sanoiksi, mitä tuo kaikki omalle sukupolvellemme merkitsi:
Tämä läsnä oleva joukko on pääosin niitä, joitten oman
työhistorian alkupää osuu 1950-luvulta aina 1980-luvun vuosille. Siksi moni
joukostamme kuuluu paljon puhuttuihin suuriin ikäluokkiin, vaikka meitä ennen
sotia syntyneitäkin on yhä paljon myös tässä yleisössä. Pian sotien jälkeen
alkaneesta ajasta lähtien muuttoliike etelän kaupunkeihin vei mukanaan suuren
osan nuorta väkeä. Jatkossa se tuli koskemaan myös suurten ikäluokkien tuomaa
uutta työvoimaa. Luotettavat tilastot kertovat Pohjois-Karjalasta, että
esimerkiksi vuodesta 1945 vuoteen 1949 täällä syntyneistä yli puolet oli jo
vuoteen 1980 mennessä muuttanut muualle, pääasiassa Etelä-Suomeen.
Ruotsin työmarkkinat imaisivat Suomesta nuorta voimaa
määrän, joka vastasi suunnilleen sitä joukkoa, joka karjalansiirtolaisina sodan
jälkeen asutettiin meille jääneen Suomen alueelle. Keski-Karjala ei tästä
muuttoliikkeestä kärsinyt yhtä paljon kuin maakuntamme pohjoisosat ja etenkin
Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu. Myönteisinä asiaan vaikuttivat esimerkiksi
Kiteelle saadut 1300 uutta teollista työpaikkaa, jotka tarmokkaitten ihmisten
työntuloksena syntyivät tänne 1970-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Osansa
uusista työpaikoista tällä alueella sai myös Kesälahti.
Vaikka maaseudun rakennemuutos poismuuttoineen oli alkanut
jo 1950-luvulla, kylissä riitti väkeä. Siksi uusien kyläkoulujen rakentamista
jatkettiin aina 1960-luvulle asti. Samoin kyläkauppojen monet uudet kiinteistöt
nousivat nekin samoihin aikoihin. Uutta maatilojen rakennuskantaa tuli paljon.
Paitsi asutustoimintaan liittyvänä rakentamisena, uusia navetoita tehtiin
lukuisille kylien entisillekin tiloille. Nykymitalla tilojen tuotanto oli kuitenkin
pienimuotoista. Maataloustyövoima oli pääasiassa omasta talosta ja enimmäkseen
isännän ja emännän hartiapankin varassa.
Kun tultiin 1960-luvun loppuvuosiin, maatalouden käyttöön
saatiin monet uudet koneet. Näin kävi erityisesti nurmenkorjuussa. Lisääntyvä
ympärivuotinen tuorerehuruokinta vaati useimmiten myös uudet rakennukset.
Jonkinlainen taitekohta oli esimerkiksi vuosi 1969. Silloin Kiteellä olivat
suuret maatalousnäyttelyt ja moni isäntä sieltä uusia ideoita niin
nurmiviljelyyn kuin maatalouden rakennuksiinkin. Siellä oli nähtävänä myös uudenlainen
mallinavetta, joka sivumennen sanoen vielä samana kesänä siirtyi kotikylääni
Kiteenlahteen eräälle tilalle
varsinaiseen käyttöönsä. Jos vaikka vain yhden henkilönimen tässä haluaa
nostaa esiin voi sanoa, että osaltaan Pohjois-Karjalan Maanviljelysseuran
rakennusmestari Mikko Hokkasen ansiota on, että navettarakennusten muoto niihin
aikoihin muuttui silloisen ajattelutavan mukaan uuteen aikaan sopivaksi.
Peltoalat kasvoivat raivauksen ja lisämaanostojen myötä.
Karjaa tuli lisää, mutta samalla enemmän työtäkin, tosin vähenneille
tekijöille. Yleisen vaurastumisen ansiosta monilla maatiloilla rakennettiin
uusia asuinrakennuksia. Taajamien kehittyessä alkanut kunnansisäinen
muuttoliike kirkonkyliin kasvoi ja pian kylien väkiluvut kääntyivät nopeaan
laskuun. Hyvä asia tosin oli, että
kipeästi tarvittuja uusia työpaikkoja syntyi palveluihin, terveydenhoitoon ja
myös ruuhka-Suomen ulkopuolelle syntyneeseen teollisuuteen. Kuten jo
aikaisemmin todettiin, näin tapahtui monilla alueilla myös Pohjois-Karjalassa.
Kaikki tämä viimeksi kerrottu merkitsi tosiasiaa, että maatalousammatti oli
jäänyt suomalaisen työn yleisessä jakaumassa lopullisesti vähemmistöön.
Kun 1970-luvun lopulla syntyi kylätoimikuntien perustamisen
myötä monien kuntien sisällä hetkellinen paluumuutto takaisin kyliin, syntyi
jopa pieniä asumalähiöitä kirkonkylien lähialueille. Se antoi piristysruiskeen
monille hiipuville toiminnoille, mutta vaikutus oli lyhytaikainen. Kun
kyläkoulut suljettiin ja lasten koulunkäynti siirtyi kuntakeskuksiin, myös
vanhempien harrastuspaikat ja vapaa-ajan riennot menivät useasti samaan
suuntaan. Vaikka kaikki tämä usein ja
aiheellisesti koettiin vääränä kehityksenä, muutakaan vaihtoehtoa ei ollut
helppo löytää.
Täällä nyt läsnä oleva joukko on niitä jälleenrakentajia,
jotka omalla työpanoksellaan olivat tekemässä kertaalleen suomalaista
yhteiskuntaa sitaateissa "uuteen uskoon". Sitä työtä tehtiin kaikkialla,
ei pelkästään pelloilla, metsissä ja rakennustyömailla. Yhtä arvokasta se oli
kaupan, terveydenhoidon, koulutuksen, kuljetusten, tai minkä tahansa elämänalan
piirissä. Siksi toivomme, että nykyinen yhteiskuntamme jaksaisi kohdella tätä
sukupolvea sen ansaitsemalla kunnioituksella. Iso työpanos isänmaan hyväksi
pitäisi tunnustaa hoitamalla kunnolla tätä nyt jo vanhenevaa kansanosaa sen
elämänehtoossa.
Yhteiskunnan rakennemuutos jatkuu ja parhaillaan täälläkin
puretaan rakennuksia ja palveluita, joita olimme omana aikanamme rakentamassa.
Osa rakennuksista on jäänyt ajastaan jälkeen, osaa ei uusin arvioin enää
koskaan tarvita. Maataloutta lähellä kun
itse olen elämäntyöni tehnyt voi todeta, että jo vajaat kolme vuosikymmentä on
aika, jonka kuluessa vaikkapa aikanaan nykyaikaiset navetat ovat jääneet
auttamattoman pieniksi ja epäkäytännöllisiksi. Tehokkuutta pitää saada lisää,
sanotaan. Lisääntynyt työmäärä tosin jää jälleen entistä vähempien tekijöiden
vastuulle.
Ahersimmeko aikanamme turhaan, kun monenlaisia silloisen
työmme tuloksia pistetään nyt uusiksi, jopa maan tasalle. Emmekö siis
onnistuneet? Vastaus kuuluu: Onnistuimme kyllä! Kasvatimme Suomeen taas yhden
uuden sukupolven, koulutimme lapsemme ja useimmissa tapauksissa pystyimme
tarjoamaan heille turvallisen kodin. Ehkä myös onnellisen lapsuuden, jonka
asian jälkikasvumme voi niin halutessaan ainakin hiljaisesti tunnustaa. Suuri
asia itsellemme oli myös se, että monesti raskaskin päivätyö piti yllä kaikille
tarpeellista omanarvontuntoa ja mielissämme kuvaa, että ainakin työmme tulosten
kautta olimme hyödyllisiä Suomen kansalaisia.
Nauttikaamme
näistä pienistä, mutta arvoltaan todellisuudessa suurista asioista. Sen olemme
ansainneet, kuulummehan Suomen aikanaan jälleen kerran uusiksi rakentaneeseen
sukupolveen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti