Keski-Karjalassa juhlittiin tänään itsenäisyyspäivää 2013 - kuten lukemattomilla muillakin paikkakunnilla Suomessa. Täällä kokoonnuttiin ensiksi messuun kivikirkossa ja sitten seppeltenlaskuun sankarihaudoille. Kiteen mieskuoro oli mukana juhlistamassa näitä tapahtumia. Itse olen ollut laulajajoukossa pyöreät 50 vuotta, syksystä 1962.
Seurakuntakeskuksessa ohjelmasta vastasivat nuoret. Olli Mikkonen esitti pianosävellyksiä ja oli myös yhteislaulujen säestäjänä. Nuori Anniina Luukkainen loihti harmonikastaan hienoja sovituksia sävelmiin, joista osa oli entuudestaan tuttuja, tosin alkuperäisellä sävelasullaan.
Tervehdyssanat lausui valtuuston puheenjohtaja Sinikka Musikka. Kiteeläisen nuoren tervehdyksen juhlaan toi Emilia Rouvinen. Molemmilla oli painokasta, mutta kauniilla sanoilla kerrottua sanomaa, näkemyksiä suomalaisesta itsenäisyydestä.
Olin saanut pyynnön tulla juhlapuhujaksi. Jotenkin kokemus oli, löydänkö sopivia sanoja? Itse valitsemanani teemana oli ajankohtaisuutensa takia Keski-Karjala, sen seutukuntanimen muodostuminen ja vuosikymmenten aikaisia toimia nimen alla. Tätä hetkeä tarkastelin myös - jotakin yritin sanoa tulevaisuuden näkymistäkin. Osa juhlassa sanomaani on tämän lukijalle entuudesta tuttua, etenkin joistakin blogikirjoituksistani. Niinpä pari- kolme vuotta sitten arvelemani kehitys on suurinpiirtein toteutumassa. Siltä osin on tarvinnut vain muuttaa tekstien aikamuodoista futuuri preesensiksi!
Joulukuun alussa päivä on hyvin lyhyt. Jos vielä sattuu olemaan sumuinen pilvisää, valoa on enimmilläänkin hyvin vähän. Yksi iltapuhde itsenäisyyspäivänviikolla oli sentään valoisampi. Aurinko laskee Hyypiinjärven taakse.
Arvoisa juhlayleisö!
Juhlapuhe,
Pekka Havukainen itsenäisyyspäivänä, Kitee 6.12.2013
Elämme aikaa, jossa keskusteluja monesti leimaavat sellaiset
sanat kuin työssäkäynti- tai sote-alue, erikoissairaanhoitoalue ja
vastuukuntamalli. Aina kuitenkin on kysymys jonkinlaisista alueista. Kun itse
olen kuluttanut yli 30 elämäni vuotta osittain kunnallishallinnon piirissä,
haluan tässä palauttaa mieliin erään alueen kehityskaarta. Lienee helppoa
arvata, että silloin kyseessä on Keski-Karjala.
Asioiden maapalloistuminen ei saa harhauttaa meitä
ajattelemaan, että omaa elinympäristöämmekin koskevat päätökset osattaisiin tehdä muualla. Näin ei
ole. Keskikarjalaisina ja kiteeläisinä meillä pitää olla rohkeutta tarttua
asioihimme ajallaan. Siksi juuri nyt on
uskallettava tehdä sellaisia päätöksiä, jotka parhaalla tavalla tukevat yhdessä
monen vuosikymmenen ajan rakentamaamme talousaluetta. Omien saavutusten topakka
puolustaminen on vähintään yhtä arvokasta, kuin repivät hyökkäykset.
Ihmisten rakentamassa elinympäristössä on aina ollut kunta- tai
muusta rakennejaosta riippumatta erilaisia toimintakokonaisuuksia, mutta
seutukunta-ajattelu sai tuulta purjeisiin vasta 1960-luvun lopussa. Hallintoon
tuli elementtejä, jotka tukivat talousalueisiin pohjautuvaa väliporrasta läänien
ja peruskuntien lisäksi. Erityistä merkitystä asia sai seutukaavaliittojen
perustamisen myötä. Kuntien kaavoitus oli silloin vielä lapsenkengissä. Kun
taajamat alkoivat kehittyä, tuli tarve päästä pois poikkeusluvilla tapahtuvasta
rakentamisesta. Haluttiin myös parantaa kokonaistarkastelua rakennuskaavojen
avulla. Seutukaavoitus taas oli kiirehtimässä kunnanosakaavojen laatimista.
Vuonna 1960 Kuopion läänistä itsenäiseksi erotettu
Pohjois-Karjala oli läänien eturivissä, kun aluesuunnittelu suomalaisessa
periferiassa lähti todella liikkeelle. Siksi Pohjois-Karjalan seutusuunnitelma
valmistui painoasuiseksi kirjaseksi jo vuonna 1967. Siinä hahmoteltiin
maakuntaan kuusi kehittämis- ja tarkastelualuetta, joista eteläisin oli nimetty
Kiteen seutukunnaksi.
Uhkaavaksi koettu nimi kokosi alueelle yhteisen tahdon,
jonka voimalla se saatiin vuosien kamppailun tuloksena muutettua nykyiseen
muotoonsa. Lopullinen vahvistus alueen nimeen tuli viimeistään silloin, kun
uuden kansanterveyslain vaatimassa järjestelyssä muodostettiin Keski-Karjalan
kansanterveystyön kuntainliitto.
Uusi kansanterveyslaki vuodelta 1971 antoi vauhtia
rakennekehitykselle ja pani Keski-Karjalassakin kunnat hakemaan uutta mallia
yhteistyölle. Silloisten viiden kunnan terveyskeskusmalli kaatui Tohmajärven
vastustukseen. Väännön tuloksena Tohmajärvi-Värtsilä sai omansa. Vuodet ovat
tuoneet jälkikäteistietoa noista ajoista. Nyt ymmärretään paremmin sekin, miksi
valtiovallan alkuaan tiukka linja yhteisestä kansanterveystyön kuntainliitosta
koki muutoksen perustamisneuvottelujen ollessa jo käynnissä. Mutta se on asia,
johon on tarpeetonta enää palata.
Yleensä 1970-lukua voidaan pitää menestystarinana
Keski-Karjalalle. Uutta teollisuutta syntyi paljon Kiteelle, Kesälahdelle ja
Rääkkyläänkin. Se pysäytti muuttoliikkeen ja toi kasvavat verotulot kuntien kassoihin.
Valtionhallinnon omia rakenteita laajennettiin. Kuntiin voitiin perustaa uusia virkoja ja toimia korkeitten
valtionosuuksien turvin. Hallintomiehet, jossa joukossa itsekin olin mukana,
olivat tyytyväisiä.
On perin tavallista, että osa tuloksista kirjautuu yksittäisten
hallintomiesten ja -naisten osaamisen tiliin. Se kyllä pitää paikkansa, että
todellista johtajuutta ja sen arvostamista Keski-Karjalassa niihin aikoihin
oli, eikä muukaan päättäjäjoukko ollut perässä hiihtävää väkeä. Ja vaikka myöhempiä
epäonnistumisia arvostelisikin, ei voida osoitella sen enempää kansanedustajia
kuin muita puolueaktiiveja. Ratkaisut syntyvät yleensäkin monien kompromissien
summana. Vallassaololla on hintansa, vaikka maksajiksi joutuvatkin usein ne, joiden etu ei
ole ainakaan suurimpana mielessä, kun päätöksiä nuijitaan.
Keski-Karjala olisi ollut jo 1970-luvulla ainakin askeleen
pitemmällä yhteistyössä, mikäli valintana olisi ollut koko seutukuntaa kattava
terveyskeskusmalli. Mutta näinkin räpisteltiin pyöreät kolme vuosikymmentä. Ikävä
kyllä, muutamat vuodet Helli-liikelaitoksen nimen alla Keski-Karjalassa eivät olleet
täkäläisen sosiaali- ja terveystoimen kunniakkainta historiaa. Onnistuessaan liikelaitos
olisi voinut rakentaa keskikarjalaista yhteenkuuluvuutta. Valitettavasti
vaikutus oli päinvastainen.
Talousalueen yritykset kaupan ja elinkeinoelämän piirissä ovat käyneet läpi oman kujanjuoksunsa. Osuuskaupparintamalla syntyi rakentavassa hengessä neuvoteltu yhteistyö Kiteen osuuskaupan, Rääkkylän osuuskaupan ja tohmajärveläisen Yhteishyvän kanssa. Tosin Keski-Karjalan osuuskauppa sittemmin fuusioitui PKO:hon. Silloinkin kuviot sujuivat niin, ettei riitoja käyty eikä jäsenistö tuntenut etujaan poljetun.
Siitä olisi ollut opiksi otettavaa esimerkiksi
metsänhoitoyhdistysten aluerakennetta 1980-luvulla justeeratessa. Tosin tätä
nykyä seutukuntapohja siellä on historiaa, kun toimiala on järjestetty nykyään
koko maakuntaa kattavan organisaation alle. Mutta menneet ovat menneitä. Nyt on
turhaa haikailla epäonnistumisia. Viimeisimpinä sinnitellyt lähivakuutusryhmäkin
on sulautunut osaksi Tapiola-kokonaisuutta. Sitä kehitystä alaa tuntevat
osasivat kyllä ennakoida. Voimavaraksi voidaan nähdä, että vastuut lepäävät jatkossa
leveämmillä harteilla.
Kuten edellä jo viitattiin, kielteistä kehitystä ovat olleet
sosiaali- ja terveystoimen irtiotot Rääkkylässä ja Tohmajärvellä. Monikymmenvuotisesta
yhteisestä elosta, jopa hyötymisestä Kiteen kupeessa, ei tässä tilanteessa nähty
olevan juurikaan arvoa. Se on valitettavaa, kun itse 1960-luvun lopusta asti
mukana olleena muistan sen hyvän hengen, jolla lääkärien vastaanottotiloista
tai terveyskeskuksen vuodepaikkojen sijoittelusta esimerkiksi Kesälahden ja Rääkkylän
suuntaan sovittiin.
Jokunen vuosi sitten julkisuuteen tullut luonnos uudesta
kuntajaosta Pohjois-Karjalaan ei meille ollut yllätys. Oikeastaan se oli
valtiovallan tunnustus työstä, mitä hallintomiehet ja talouselämä ovat koko
sotien jälkeisen ajan nyt jo entisen läänin eteläisellä alueella tehneet.
Objektiivisesti katsoen Keski-Karjala oli siinä saanut vielä yhden mahdollisuuden.
Uskon, että niin asian näkivät ainakin ne, jotka aidosti kantavat huolta
omaleimaisen Keski-Karjalan seutukunnan tulevaisuuden puolesta.
Näköalat ovat edelleen huonontuneet talouden taantuessa. Kuntapäättäjien
haivenet harvenevat niukkuuden jakamista pohtiessa. Keski-Karjalassa jyllää
silti isäntämieli. Sen määrää osoittavasta sitaatteihin asetetusta "taseesta"
voisi huoleti saneerauksena leikata vaikka kolme neljännestä ja jäljellekin sitä
lajia jäisi vielä riittävä määrä.
On harmi, ettei samansuuntaista näkemystä alueen yhteisestä ja
edelleen itsenäisestä tulevaisuudesta tunnu löytyvän. Siksi olisi tarpeellista
taas kerran vilkaista karttaa! Ympärillä olevat keskittymät, lähimpänä Joensuu,
alkavat kohta tuntua turvantuojilta, eikä uhkilta, kuten näihin asti on
ajateltu. Jäljellä olevat kolme kuntataloutta eivät muodosta kovinkaan vahvaa
talousmahtia, vaikka valtio Keski-Karjalan saman kuntavaakunan alle
pakottaisikin. Mutta yrittänyttä ei laiteta!
Kiteeläisinä olemme juuri saaneet uuden kaupunginjohtajan.
Eräs asia, johon hän joutuu ottamaan kantaa, on yli 380-vuotiaan
karjalaispitäjän tuleva kohtalo. En usko, että hänen ratkaisunsa on toimia
saattohoitajan roolissa ohjaillen vanhusta arvokkaasti Joensuun
"multiin". Paremminkin tavoite on palauttaa kuntatalous nykyistä
terveemmälle tolalle ja vahvistaa Kiteen asemaa seutukunnan kehityksen veturina
- kaikesta huolimatta!
On siis aika haudata kaappien vanhat luurangot ja
sotakirveet. Virkarakenteitten purkautumisen pohdinta ja tuo turha
isäntämielikin kuuluvat niihin seikkoihin, jotka on viisainta jättää neuvottelijoiden
eväsrepusta kotiin. Nyt pitää tähdätä eteenpäin. Keski-Karjalassa on syytä
asettua pikaisesti yhteen ruotuun, olkoon uuden kunnan nimenä vaikka
perinteiltään kunniakas Värtsilä!
Vielä muutama sana, vaikkakin kuulijan mielestä ehkä puheen
alkuperäisen aiheen ulkopuolelta:
Marraskuun viimeisten viikkojen aikana Suomen hallitus
rutisti kiireisesti kokoon suurta rakennepakettia. Kun se puolitekoisena julkistettiin
perjantaina 29.11., valtiovarainministeri Urpilainen nimitti sitä julkisen talouden
korjaussarjaksi. Mantraansa unohtamatta pääministeri luonnehti tuotetta
asiakirjaksi, "jolla taataan suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle
onnellinen tulevaisuus". Toivottavasti näin on!
Suurimmat säästöt olivat kuulemma löytyneet vanhustenhoidon
ja toisaalta nuorison koulutuksen sektoreilta. Näihin asti sinne oli näköjään
syydetty sumeilematta yhteisiä rahojamme. Itseni lisäksi moni muukin oli
luullut aikaisemmin, että nimenomaan noille aloille rahaa tarvittaisiin
tuntuvasti lisää.
Tasan kolme viikkoa sitten kirjoitin mielipidekirjoituksen
teemasta hoitotahto. Lähetin tekstin useaan suureen päivälehteen, joissa se samana
viikonvaihteena julkaistiin. Tapani
Kiminkinen sai Keskisuomalaisen lauantaina 16.11. saarijärveläiseen aamukahvipöytäänsä. Se
kirvoitti hänet lähettämään minulle sillä istumalla sähköpostia: "Hyvä
kirjoitus, tuosta asiasta olin eilisiltana paasaamassa Haapajärvellä.
Terveisin, Tapsa"
Näin hän oli meidän
kaikkien yhteinen "Tapsamme", vaikka olinkin nähnyt hänet vain
kerran, ja silloinkin parinkymmenen metrin päästä!
Karjalaiseen
jutunpätkä painettiin maanantaina 25.11. Siellä tekstin viimeinen kappale
jätettiin pois. Toimittaja pyysi käsittelemään sen osan teemaa erillisessä
kirjoituksessa. Asian tultua nyt yhä enemmän ajankohtaiseksi, otan nuo
poisjääneet rivit tähän puheeni loppuun. Kuulija voi itse päätellä oliko niihin
perustetta:
"Lieneekö demokraattisella yhteiskuntajärjestelmällämme
eväitä tehdä välttämättömiä ratkaisuja? Lapset, tulevaisuuden yhteiskunnan
tärkein ja arvokkain omaisuus, pitäisi hoitaa, kasvattaa ja kouluttaa hyvin,
talouden kurjuudesta riippumatta. Vai ehdimmekö nähdä vielä senkin päivän, että
lastenlastemme lapset kasvavat yhteiskunnassa, jossa heidänkin tulevaisuutensa,
koulutus ja muu huolto, on onnistuttu ulkoistamaan rahavirtojen ohjailun paremmin osaaville ´toimijoille´"!
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti