21. Ponutaival- kokoontuminen nautti upeasta kesäsäästä
Puruveden rantamaiseman kauneutta on vaikea ylittää. Ponutaival-kokoontumisen ympäristönä siitä on on pidetty ja kovasti kiitelty. Tässäkin kuvassa henkii luonnonrauha ja kesän kauneus, siltikin vaikka moottoripyörät ovat läsnä. Matka Kesälahdelle on tehty ja nyt nautitaan yhdessäolosta. Kesän 2013 tapahtuma oli järjestyksessä jo 21. Kalenteriajankohta oli nyt 2-4.8.
Motoristikansa kokoontui jälleen aurinkoisen Kesälahden
maisemiin. Ympäristönä on jo pitkään toiminut Karjalan Kievarin komea
leirintäalue, jonka palveluita ja varustusta täydennetään Ponutaival-viikonlopuksi
MC-Kitee motoristikerhon omilla rakenteilla. Kaksi saunaa lämpiää vuorokausien
ympäri ja isot teltat antavat tarvittaessa säänsuojaa. Alueella oleva
tanssilava taas palvelee mittavana ravintolana. Sen vieressä tapahtuu
aterioitten valmistus kenttäkeittiöillä ja paljon muuta työtä tehdään tarjoilun
onnistumiseksi. Kaikkiaan "Ponun" talkoolaisporukkaan kuuluu yli sata
kerhon jäsentä.
- Ponutaival-kokoontumisen
järjestelyt saavat joka kesä tapahtuman vierailta paljon kiitosta, toteaa
kiteeläiskerhon puheenjohtaja Kari Kosonen. - Suuren talkoolaisjoukon työ on
sille osuvin selitys, hän sanoo.
Ponuun on tultu monesta suunnasta. Tässä on käynnissä majoittumispuuhat. Kuva on perjantai-illasta 2.8.
Ajanjuoksu on
muuttanut lajin ilmettä
Motorismi on kulkenut pitkän taipaleen 1950-luvulta, jolloin
kaksipyöräiset ajokit palvelivat hyötyajoneuvoina työmatka- ja
asiointiliikenteessä. Yleinen varallisuuden nousu 1960-luvun vuosina merkitsi
motskareiden jäämistä ruostumaan liiterien nurkkiin. Autoistuminen oli siihen
iso syy, mutta myös "mopokansan" tulo tieliikenteeseen. Näitä ajokkeja sai kuljettaa ilman
ajokorttia, mikä etenkin ikääntyneelle väestönosalle oli merkittävä etu.
Uusi buumi moottoripyörien yleistymiseen alkoi nousta
kokonaan uudelta, nyt harrastuspohjalta. Moottoripyörät olivat kehittyneet
varmatoimisemmiksi, kuin "vanhan ajan" vehkeet. Etenkin
japanilaisvalmisteiset pyörät osoittautuivat kestäviksi ja niiden tekniikassa
sovellettiin uusinta osaamista. Silloin elettiin 1970-luvun vuosia. Vanhimmat
harrastajakerhot ovat perustettu niihin aikoihin. Sitä aikaisemmat
motoristikerhot olivat syntyneet toimimaan lähinnä kilpailutoiminnan
taustatukina.
Kiteen Moottoripyöräklubi, MC-Kitee, on perustettu vuonna
1984. Sen toimintapiirissä on nykyään noin 300 jäsentä, joista enemmän kuin
sata on muualta kuin Kiteeltä. Kerho ei erottele jäseniään ajokin tyypin
mukaan, vaikka sellaisiakin kerhoja lukuisine omine merkki- ja
tyyppitapahtumineen Suomesta löytyy. Eräänä osatoimintanaan Kiteen kerho
järjestää endurokisoja Aimo-tapahtuma-alueella lentokentän maastossa. Sen sijaan Ponussa kaikki maantiekäyttöön tarkoitetut
pyörämerkit ja -mallit ovat sulassa sovussa leirintäalueen viheriöllä. Parhaimmillaan
sinne on saapunut noin 900 vierasta. Kävijäennätys on muutaman vuoden takaa.
Tuota muutaman vuoden takaista kävijäennätystä tosin vähintään sivuttiin tämän kesän Ponu-viikonvaihteessa. Päiväkävijät ja oma talkooväki mukaan laskien joukko kohosi tuhanteen henkilöön.
Tuota muutaman vuoden takaista kävijäennätystä tosin vähintään sivuttiin tämän kesän Ponu-viikonvaihteessa. Päiväkävijät ja oma talkooväki mukaan laskien joukko kohosi tuhanteen henkilöön.
Motskareissa löytyy, on pienempää ja isompaa kaliiberia. Tässä kuvassa olevaa ajokkia suurempaa on vaikea löytää. Kyseessä on Heinäveteläisen Ermo Ikäheimon Boss Hoss. Moottori on Chevrolet V8, jossa iskutilavuutta on 5,7 litraa. Otos on vuoden 2007 Ponusta.
Ajokeista löytyy
monta "sorttia"
Ajokkien tyypeistä puheen ollen luettelo voisi olla vaikka
tämä: tavalliset katupyörät, "kyykyt", jotka muistuttavat
rata-ajokkeja, katetut matkasportit, matkaendurot, krominkiiltoiset customit
sekä varsinaiset isot matkapyörät. Erikoisuuksina joukossa ovat muutamat kolmipyöräiset
triket tai perinteiset sivuvaunulliset mallit. Jälkimmäisiä edustavat jo
iäkkäät neuvostoajan valmisteet, kuten Ural- ja Dnepr-merkkiset motskarit. Ison
Harrikan tai Hondan Gold Wing-matkapyörän perässä taas saattaa olla ajokin
kuljetuskykyä lisäävä omavalmisteinen upea peräkärry.
Viime vuosina uusien moottoripyörien myynti Suomessa on
merkittävästi taantunut. Osaksi sitä korvaa käytettyjen tuonti, varsinkin
Saksasta. Kokonaisuudessaan Suomen kesässä huristelee tätä nykyä parisataatuhatta
motoristia. Tarkka luku vuoden 2012 lopussa oli 244.968 rekisterissä olevaa
moottoripyörää. Lajilla on omat riskinsä, kolaritilanteessa kuljettajan
vammautumisen uhka on suurempi kuin autolla liikuttaessa. Asia on tiedostettu
ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Valtakunnan tasolla Suomen Motoristit SMOTO
ry järjestää koulutusta alueellisten kerhojen turvallisuusvastaaville. Sen
pohjalta myös MC-Kitee antaa oman panoksensa riskienhallintaan jokakeväisillä
ennakoivan ajon kursseilla.
Kirvesmiehen kesä
Hande Hytösen Rocket III on hulppea motskari. Ajokokemusta varsinkin customeista on vaikka toisille jakaa. Kelpaa tuolla mennä vaikka FIM-Rallyyn edustamaan Suomen motoristikansaa! Hande poseeraa ajokkinsa vieressä.
Äänekoskelainen Hannu "Hande" Hytönen toimii
helsinkiläisessä MC Kraftwolf-motoristikerhossa. Siviiliammatti on matkatöitä
tekevä kirvesmies. Toisena taustatietona hän ilmoittaa säilyneensä poikamiehenä.
Ponutaival-tapahtumiin Hytönen on kertomansa mukaan osallistunut alusta saakka.
Vain yksi kokoontuminen jäi väliin, joten nyt hänellä on täällä kahdeskymmenes
käyntikerta.
Mies kertoo kiertävänsä kotimaan motoristitapahtumia niin,
että kesän mittaan tulee käytyä noin 15 kokoontumista. Kansainväliseen
FIM-Rallyyn hän on osallistunut toistakymmentä kertaa. Ajosuorituksena
haasteellisin oli matka Espanjan etelärannikolle. Reissu kesti neljä viikkoa,
jolloin ajokin matkamittariin tuli 8000 kilometriä lisää. Ensi kesän FIM onkin
Suomessa, Tampereella.
"Piikkiluokassa", kevareilla, alkanut harrastus on
jatkunut pitkälti yli kaksi vuosikymmentä. Ajokit ovat näihin asti olleet
japseja ja pyörätyyppinä custom-mallit. Moottorikoot ovat kaikenaikaa
kasvaneet. 2000-luvun ajokausien historiassa ovat 1400-kuutioinen Suzuki
Intruder, sitten Yamaha XV1600 Wild
Star, 1800-kuutioinen Honda VTX ja lopulta iso "Väinö", Kawasaki
VN2000. Yamahalla kilometrejä kertyi yhteensä 100.000. Nykyinen valinta on britti, Triumph Rocket
III, jonka iskutilavuus on 2,3 litraa.
Hytösen mielestä "Ponu" on viimeiset kymmenen
vuotta ollut parhain Suomessa järjestetty motoristikokoontuminen. Kiitoksia
satelee mukavalle fiilikselle, mainioille aterioille ja iloisella
palvelumielellä toimivalle MC-Kiteen talkoolaisjoukolle. Erityismaininnan saa
upea Purujärven rantamaisema ja tapahtumapaikan komea männikkökangas.
- Suomen hienoin paikka motoristitapahtumalle, Hande arvioi.
- Olet pysynyt poikamiehenä, sanon. - Eikö näin paljon
liikkuvalle miehelle tosiaankaan ole tyttökaveria löytynyt?
- Kyllä, joskus täältä Ponustakin, mutta ihmeen pian nuo
ovat lähteneet omille teilleen! Kummakos tuo, pitäisi osua kohdalle vähintään
Handen veroinen surinasussu, että suhteesta voisi muodostua pitkäaikaista
yhteiseloa.
Pidetäänpäs peukkuja ensi kesälle: etsitään täältä vaikka miehissä Handelle sellainen Karjalan tyttö, että mies muuttaa majansa tänne ja alkaa lopultakin elellä rauhallista perhe-elämää vakaana ukkomiehenä!
Pidetäänpäs peukkuja ensi kesälle: etsitään täältä vaikka miehissä Handelle sellainen Karjalan tyttö, että mies muuttaa majansa tänne ja alkaa lopultakin elellä rauhallista perhe-elämää vakaana ukkomiehenä!
Ponun hyvästä fiiliksestä Handekin muisti mainita. Tämä kuva on kesän 2010 kokoontumisesta. Kuvan ottajan mielestä tässäkin otoksessa näkyy tuo yhdessäolon ilo ja rento meininki.
Kiertoajelu on yksi osa ohjelmaa lähes kaikissa motoristikokoontumisissa. Kesän 2013 Ponutaival-kiertoajelu suuntautui Kiteen Savikolle. Siellä on vajaat kaksi vuotta toiminut Suomen Pontikkakeskus Oy:n tislaamo ja pakkauslaitos. Toiminta on vielä alkujuoksussaan, mutta "ainetta" löytyy jo niin Kiteen Alkosta, kuin Keski-Karjalan alueen ravintoloista. Kuvassa on yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jouko Heimonen. Hänen vieressään vasemmalla on tislauspannu. Siihen mahtuu kerralla 150 litraa rankkia ja tosi väkevää, 80% prosenttista, pontikkaa noruu tuosta erästä yli 10 litraa. Vahvaa on rankkikin, Jouko kertoi sen alkoholipitoisuuden olevan 14%.
No nytten tämä löytyi. Olin viime kesänä menossa pyörällä Kargopoliin, kun tapasimme rajalla. Kerroit tästä blogistasi, mutta jostain syystä en löytänyt ennen kuin nyt. Kerhokirjeessä oli linkki.
VastaaPoistaHyvä näin!
PoistaLinkissä tosin on osoitteeni loppuun vahingossa tullut fi-pääte. Jatkossa blogi löytyy muuten kuin edellä kerrotun linkin kautta varmimmin, kun kirjoittaa hakuun: kankaalanpekalta.blogspot.com
Turvallisia kilometrejä loppukesän kurvailuissa!
Terveisin,
Pajapellon ukko