maanantai 5. elokuuta 2013

Ponutaival, kauniin kesän kohokohta



21. Ponutaival- kokoontuminen nautti upeasta kesäsäästä

Puruveden rantamaiseman kauneutta on vaikea ylittää. Ponutaival-kokoontumisen ympäristönä siitä on on pidetty ja kovasti kiitelty. Tässäkin kuvassa henkii luonnonrauha ja kesän kauneus, siltikin vaikka moottoripyörät ovat läsnä. Matka Kesälahdelle on tehty ja nyt nautitaan yhdessäolosta. Kesän 2013 tapahtuma oli järjestyksessä jo 21. Kalenteriajankohta oli nyt 2-4.8.
Motoristikansa kokoontui jälleen aurinkoisen Kesälahden maisemiin. Ympäristönä on jo pitkään toiminut Karjalan Kievarin komea leirintäalue, jonka palveluita ja varustusta täydennetään Ponutaival-viikonlopuksi MC-Kitee motoristikerhon omilla rakenteilla. Kaksi saunaa lämpiää vuorokausien ympäri ja isot teltat antavat tarvittaessa säänsuojaa. Alueella oleva tanssilava taas palvelee mittavana ravintolana. Sen vieressä tapahtuu aterioitten valmistus kenttäkeittiöillä ja paljon muuta työtä tehdään tarjoilun onnistumiseksi. Kaikkiaan "Ponun" talkoolaisporukkaan kuuluu yli sata kerhon jäsentä.
 - Ponutaival-kokoontumisen järjestelyt saavat joka kesä tapahtuman vierailta paljon kiitosta, toteaa kiteeläiskerhon puheenjohtaja Kari Kosonen. - Suuren talkoolaisjoukon työ on sille osuvin selitys, hän sanoo.

Ponuun on tultu monesta suunnasta. Tässä on käynnissä majoittumispuuhat. Kuva on perjantai-illasta 2.8.
  Ajanjuoksu on muuttanut lajin ilmettä
Motorismi on kulkenut pitkän taipaleen 1950-luvulta, jolloin kaksipyöräiset ajokit palvelivat hyötyajoneuvoina työmatka- ja asiointiliikenteessä. Yleinen varallisuuden nousu 1960-luvun vuosina merkitsi motskareiden jäämistä ruostumaan liiterien nurkkiin. Autoistuminen oli siihen iso syy, mutta myös "mopokansan" tulo tieliikenteeseen.  Näitä ajokkeja sai kuljettaa ilman ajokorttia, mikä etenkin ikääntyneelle väestönosalle oli merkittävä etu.

Uusi buumi moottoripyörien yleistymiseen alkoi nousta kokonaan uudelta, nyt harrastuspohjalta. Moottoripyörät olivat kehittyneet varmatoimisemmiksi, kuin "vanhan ajan" vehkeet. Etenkin japanilaisvalmisteiset pyörät osoittautuivat kestäviksi ja niiden tekniikassa sovellettiin uusinta osaamista. Silloin elettiin 1970-luvun vuosia. Vanhimmat harrastajakerhot ovat perustettu niihin aikoihin. Sitä aikaisemmat motoristikerhot olivat syntyneet toimimaan lähinnä kilpailutoiminnan taustatukina.

Kiteen Moottoripyöräklubi, MC-Kitee, on perustettu vuonna 1984. Sen toimintapiirissä on nykyään noin 300 jäsentä, joista enemmän kuin sata on muualta kuin Kiteeltä. Kerho ei erottele jäseniään ajokin tyypin mukaan, vaikka sellaisiakin kerhoja lukuisine omine merkki- ja tyyppitapahtumineen Suomesta löytyy. Eräänä osatoimintanaan Kiteen kerho järjestää endurokisoja Aimo-tapahtuma-alueella lentokentän maastossa.  Sen sijaan Ponussa kaikki maantiekäyttöön tarkoitetut pyörämerkit ja -mallit ovat sulassa sovussa leirintäalueen viheriöllä. Parhaimmillaan sinne on saapunut noin 900 vierasta. Kävijäennätys on muutaman vuoden takaa.

Tuota muutaman vuoden takaista kävijäennätystä tosin  vähintään sivuttiin tämän kesän Ponu-viikonvaihteessa. Päiväkävijät ja oma talkooväki mukaan laskien joukko kohosi tuhanteen henkilöön.


  Motskareissa löytyy, on pienempää ja isompaa kaliiberia. Tässä kuvassa olevaa ajokkia suurempaa on vaikea löytää. Kyseessä on Heinäveteläisen Ermo Ikäheimon Boss Hoss. Moottori on Chevrolet V8, jossa iskutilavuutta on 5,7 litraa. Otos on vuoden 2007 Ponusta.
Ajokeista löytyy monta "sorttia"
Ajokkien tyypeistä puheen ollen luettelo voisi olla vaikka tämä: tavalliset katupyörät, "kyykyt", jotka muistuttavat rata-ajokkeja, katetut matkasportit, matkaendurot, krominkiiltoiset customit sekä varsinaiset isot matkapyörät. Erikoisuuksina joukossa ovat muutamat kolmipyöräiset triket tai perinteiset sivuvaunulliset mallit. Jälkimmäisiä edustavat jo iäkkäät neuvostoajan valmisteet, kuten Ural- ja Dnepr-merkkiset motskarit. Ison Harrikan tai Hondan Gold Wing-matkapyörän perässä taas saattaa olla ajokin kuljetuskykyä lisäävä omavalmisteinen upea peräkärry.

Viime vuosina uusien moottoripyörien myynti Suomessa on merkittävästi taantunut. Osaksi sitä korvaa käytettyjen tuonti, varsinkin Saksasta. Kokonaisuudessaan Suomen kesässä huristelee tätä nykyä parisataatuhatta motoristia. Tarkka luku vuoden 2012 lopussa oli 244.968 rekisterissä olevaa moottoripyörää. Lajilla on omat riskinsä, kolaritilanteessa kuljettajan vammautumisen uhka on suurempi kuin autolla liikuttaessa. Asia on tiedostettu ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Valtakunnan tasolla Suomen Motoristit SMOTO ry järjestää koulutusta alueellisten kerhojen turvallisuusvastaaville. Sen pohjalta myös MC-Kitee antaa oman panoksensa riskienhallintaan jokakeväisillä ennakoivan ajon kursseilla.

Kirvesmiehen kesä

Hande Hytösen Rocket III on hulppea motskari. Ajokokemusta varsinkin customeista on vaikka toisille jakaa. Kelpaa tuolla mennä vaikka FIM-Rallyyn edustamaan Suomen motoristikansaa! Hande poseeraa ajokkinsa vieressä.
Äänekoskelainen Hannu "Hande" Hytönen toimii helsinkiläisessä MC Kraftwolf-motoristikerhossa. Siviiliammatti on matkatöitä tekevä kirvesmies. Toisena taustatietona hän ilmoittaa säilyneensä poikamiehenä. Ponutaival-tapahtumiin Hytönen on kertomansa mukaan osallistunut alusta saakka. Vain yksi kokoontuminen jäi väliin, joten nyt hänellä on täällä kahdeskymmenes käyntikerta.

Mies kertoo kiertävänsä kotimaan motoristitapahtumia niin, että kesän mittaan tulee käytyä noin 15 kokoontumista. Kansainväliseen FIM-Rallyyn hän on osallistunut toistakymmentä kertaa. Ajosuorituksena haasteellisin oli matka Espanjan etelärannikolle. Reissu kesti neljä viikkoa, jolloin ajokin matkamittariin tuli 8000 kilometriä lisää. Ensi kesän FIM onkin Suomessa, Tampereella.

"Piikkiluokassa", kevareilla, alkanut harrastus on jatkunut pitkälti yli kaksi vuosikymmentä. Ajokit ovat näihin asti olleet japseja ja pyörätyyppinä custom-mallit. Moottorikoot ovat kaikenaikaa kasvaneet. 2000-luvun ajokausien historiassa ovat 1400-kuutioinen Suzuki Intruder,  sitten Yamaha XV1600 Wild Star, 1800-kuutioinen Honda VTX ja lopulta iso "Väinö", Kawasaki VN2000. Yamahalla kilometrejä kertyi yhteensä 100.000.  Nykyinen valinta on britti, Triumph Rocket III, jonka iskutilavuus on 2,3 litraa.

Hytösen mielestä "Ponu" on viimeiset kymmenen vuotta ollut parhain Suomessa järjestetty motoristikokoontuminen. Kiitoksia satelee mukavalle fiilikselle, mainioille aterioille ja iloisella palvelumielellä toimivalle MC-Kiteen talkoolaisjoukolle. Erityismaininnan saa upea Purujärven rantamaisema ja tapahtumapaikan komea männikkökangas.
- Suomen hienoin paikka motoristitapahtumalle, Hande arvioi.

- Olet pysynyt poikamiehenä, sanon. - Eikö näin paljon liikkuvalle miehelle tosiaankaan ole tyttökaveria löytynyt?
- Kyllä, joskus täältä Ponustakin, mutta ihmeen pian nuo ovat lähteneet omille teilleen! Kummakos tuo, pitäisi osua kohdalle vähintään Handen veroinen surinasussu, että suhteesta voisi muodostua pitkäaikaista yhteiseloa.

Pidetäänpäs peukkuja ensi kesälle: etsitään täältä vaikka miehissä Handelle sellainen Karjalan tyttö, että mies muuttaa majansa tänne ja alkaa lopultakin elellä rauhallista perhe-elämää  vakaana ukkomiehenä!

Ponun hyvästä  fiiliksestä Handekin muisti mainita. Tämä kuva on kesän 2010 kokoontumisesta. Kuvan ottajan mielestä tässäkin otoksessa näkyy tuo yhdessäolon ilo ja rento meininki.

Kiertoajelu on yksi osa ohjelmaa lähes kaikissa motoristikokoontumisissa. Kesän 2013 Ponutaival-kiertoajelu suuntautui Kiteen Savikolle. Siellä on vajaat kaksi vuotta toiminut Suomen Pontikkakeskus Oy:n tislaamo ja pakkauslaitos. Toiminta on vielä alkujuoksussaan, mutta "ainetta" löytyy jo niin Kiteen Alkosta, kuin Keski-Karjalan alueen ravintoloista. Kuvassa on yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jouko Heimonen. Hänen vieressään vasemmalla on tislauspannu. Siihen mahtuu kerralla 150 litraa rankkia ja tosi väkevää, 80% prosenttista, pontikkaa noruu tuosta erästä yli 10 litraa. Vahvaa on rankkikin, Jouko kertoi sen alkoholipitoisuuden olevan 14%.

2 kommenttia:

  1. No nytten tämä löytyi. Olin viime kesänä menossa pyörällä Kargopoliin, kun tapasimme rajalla. Kerroit tästä blogistasi, mutta jostain syystä en löytänyt ennen kuin nyt. Kerhokirjeessä oli linkki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä näin!
      Linkissä tosin on osoitteeni loppuun vahingossa tullut fi-pääte. Jatkossa blogi löytyy muuten kuin edellä kerrotun linkin kautta varmimmin, kun kirjoittaa hakuun: kankaalanpekalta.blogspot.com

      Turvallisia kilometrejä loppukesän kurvailuissa!
      Terveisin,
      Pajapellon ukko

      Poista