Puola on vahvasti katolinen maa, olihan viimeistä edellinen paavikin syntyperältään Puolasta. Suuria
kirkkoja on paljon. Oikealla olevassa kuvassa on Oliwa Cathetral Gdanskissa, joka on maailmankuulu valtavan suurista uruistaan. Pillejä on yhteensä yli 7.000. Matalin basso tulee liki 6:n metrin korkuisesta ilmalla toimivasta jättipillistä. Kuvaushetkellä tehtiin saneeraustöitä. Osa julkisivusta on peitetty ja pihaa ladotaan taas kuntoon. Entisille paikoilleen syntyy tasaista pintaa suurista, lähes neliömetrin kokoisista luonnonkivilaatoista.
Finnlines-varustamon Nordlink-laiva pienoismallina. Tekniset arvot ovat luettavissa kuvasta.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Puola on maa jonka tuhatvuotiseen historiaan mahtuu uskomaton määrä sotia, paljon maan rajojen ulkopuolelta tullutta kärsimystä, tuskaa ja väkivaltaa. Maata ovat vuosisatojen saatossa hallinneet lukuisat vallanpitäjät, enimmäkseen Saksan suunnalta, mutta suurvalta-Ruotsikin isännöi aikoinaan Puolan alueella. Taistelemassa oli mukana savolaisia ratsumiehiä, joista monet olivat useitten nykyisessä Keski-Karjalassa asuvien ihmisten esi-isiä.
Toisen maailmansodan kauhut eivät ole nykyisessä Puolassa vielä unohtuneet. Keskitysleirimuseot ja juuri viime viikkoina esillä olleet tapahtumat mm. upseerimurhista Katynin metsässä ovat palauttaneet mieliin ajan, jolloin niin Natsi-Saksa, kuin Neuvostoliittokin jyräsivät Puolan tannerta. Puolan kaupungit tuhottiin lähes maantasalle.
Olin huhtikuun puolessa välissä, tarkemmin 13-17. päivinä, matkalla Puolan kolmoiskaupunkiin Itämerenrannalla. Satamakaupunki Gdynia ja sen takana oleva hiekkarantainen Sopot, ovat kuin esikaupunkeja Gdanskille. Se sijaitsee noin 25:n kilometrin päässä satamasta. Pommerin kuvernementin pääkaupungissa on nykyään noin 450.000 asukasta.
Aikaisemmin saksalaisaikaan tämän kaupungin nimi oli Danzig. Sen pohjoispuolella sijainnut Köningsberg, nykyisin Venäjän enklaavina oleva ja Kaliningradina tunnettu alue, oli sekin aikanaan samaa Itä-Preussia ja Pommerin maakuntaa. Samalta alueelta suomalaiset sotilaat toivat tuliaisina uuden viljelyskasvin: Pommerin sodan paluukuormissa tullutta perunaa opittiin pian käyttämään meilläkin ruokatarvikkeena, joka sopii niin arkeen kuin juhlaankin.
Matkalle lähdimme Vuosaaren uudesta rahtisatamasta Finnlines-varustamon Star-luokan nopealla ro-ro aluksella. Rahdin lisäksi laiva voi ottaa 500 mukaansa matkustajaa. Vaikka kyseessä on rahtialus, matkustajahytit ovat huomattavasti tilavampia kuin Tallinnan tai Ruotsin laivoilla. Matkanopeuskin on hyvä, 25 solmua, noin 45 kilometriä tunnissa. Kuten jo sanottu, otsikon kuvasta voi lukea tietoja aluksen strategisista mitoista ja -arvoista.
¤¤
Valoisa ja viihtyisä ravintola-ruokasali on 11. kannella laivan keulassa.Toisen maailmansodan kauhut eivät ole nykyisessä Puolassa vielä unohtuneet. Keskitysleirimuseot ja juuri viime viikkoina esillä olleet tapahtumat mm. upseerimurhista Katynin metsässä ovat palauttaneet mieliin ajan, jolloin niin Natsi-Saksa, kuin Neuvostoliittokin jyräsivät Puolan tannerta. Puolan kaupungit tuhottiin lähes maantasalle.
Olin huhtikuun puolessa välissä, tarkemmin 13-17. päivinä, matkalla Puolan kolmoiskaupunkiin Itämerenrannalla. Satamakaupunki Gdynia ja sen takana oleva hiekkarantainen Sopot, ovat kuin esikaupunkeja Gdanskille. Se sijaitsee noin 25:n kilometrin päässä satamasta. Pommerin kuvernementin pääkaupungissa on nykyään noin 450.000 asukasta.
Aikaisemmin saksalaisaikaan tämän kaupungin nimi oli Danzig. Sen pohjoispuolella sijainnut Köningsberg, nykyisin Venäjän enklaavina oleva ja Kaliningradina tunnettu alue, oli sekin aikanaan samaa Itä-Preussia ja Pommerin maakuntaa. Samalta alueelta suomalaiset sotilaat toivat tuliaisina uuden viljelyskasvin: Pommerin sodan paluukuormissa tullutta perunaa opittiin pian käyttämään meilläkin ruokatarvikkeena, joka sopii niin arkeen kuin juhlaankin.
Matkalle lähdimme Vuosaaren uudesta rahtisatamasta Finnlines-varustamon Star-luokan nopealla ro-ro aluksella. Rahdin lisäksi laiva voi ottaa 500 mukaansa matkustajaa. Vaikka kyseessä on rahtialus, matkustajahytit ovat huomattavasti tilavampia kuin Tallinnan tai Ruotsin laivoilla. Matkanopeuskin on hyvä, 25 solmua, noin 45 kilometriä tunnissa. Kuten jo sanottu, otsikon kuvasta voi lukea tietoja aluksen strategisista mitoista ja -arvoista.
¤¤
Oleskelutiloja 11. kannelta, jossa ovat mm. laivan myymälä, saunat, kuntosali ja baari. Kokouskäyttöä varten on muutama kabinettikin, jos sellaista sattuu matkalla tarvitsemaan.
Gdynia on suuri satamakaupunki. Siellä on myös telakoita. Tunnetuin puolalaistelakka on epäilemättä Gdanskissa. Sieltä sai alkunsa koko sosialistisen itäblokin hajoaminen. Lech Walesan luoma Solidaariruus-ammattiliike oli siinä eräänä lähtötekijänä.
Gdanskissa näkyy ja tuntuu myös vesielementti, vaikka merelle on matkaa parikymmentä kilometriä. Syvä laivaväylä tuo kaupunkiin isojakin aluksia.
¤¤
¤¤
Juuri matkan alla sattunut tuhoisa lento-onnettomuus näkyi kaikkialla. Tämä kuva on Gdanskin vanhassakaupungissa. Pitkäntorin Neptunus-patsaan juurella oli eräs onnettomuuden muiston alttareista.
Suruliputusta oli hyvin paljon, tässä erään hallintorakennuksen sisäänkäynnissä. Surulippuja ja -nauhoja oli ripustettu jopa henkilöautojen antenneihin.
Hansakaupungilla on ikää yli tuhat vuotta. Näkymä on vanhankaupungin Pitkätorilta. Vuonna 1945 kaikki rakennukset olivat miltei täysin tuhottu. Jälleenrakennustyö on ollut valtava haaste. Kaikki rakennukset on rakennettu mahdollisimman tarkasti alkuperäisasuunsa.
Suruliputusta oli hyvin paljon, tässä erään hallintorakennuksen sisäänkäynnissä. Surulippuja ja -nauhoja oli ripustettu jopa henkilöautojen antenneihin.
Hansakaupungilla on ikää yli tuhat vuotta. Näkymä on vanhankaupungin Pitkätorilta. Vuonna 1945 kaikki rakennukset olivat miltei täysin tuhottu. Jälleenrakennustyö on ollut valtava haaste. Kaikki rakennukset on rakennettu mahdollisimman tarkasti alkuperäisasuunsa.
Kirkkoja on Gdanskissa paljon. Muutamat niistä on merkitty Unescon maailmanperintö-luetteloihin. Suurimmat ovat lattia-alaltaan yli 5.000 neliömetriä. Sellaisessa tilassa on joskus ollut yhtä aikaa paikalla 25.000 sanankuulijaa!
Kylpyläkaupunki Sopot saattaa olla tulevaisuudessa yhä useamman suomalaisenkin lomailukohde. Hiekkarantaa riittää: Kumpaankin suuntaan, pohjoiseen ja etelään, sitä on yli kolmekymmentä kilometriä.
Jo 1900-luvun alkuvuosina kesäturisteja palveltiin tässä suuressa rakennuksessa nimeltä Grand Hotel. Välittömässä läheisyydessä on Euroopan pisin puulaituri, Molo. Kannella on meren suuntaan mittaa 515 metriä.
Uudempaa, leikittelevää arkkitehtuuria edustaa tämä "Vino talo"- nimellä tunnettu rakennus. Vaikka ulkopuolella ei ole yhtäkään suoraa seinää, rakennuksen sisällä olevat huoneet ovat seiniltään ja lattioiltaan normaalin muotoisia. Tämä, niinkuin edellinenkin kuva on Sopotista
Katynin tapahtumien ja äskeisen tuhoisan lento-onnettomuuden muistolle rakennetussa katunäyttelyssä oli kuvia siitä, miltä Gdansk näytti toisen maailmasodan päätyttyä keväällä 1945.
Kauhistuttava kuva avatusta Katynin joukkohaudasta palauttaa mieliin muiston, että ihminen voi olla lajitovereitaan kohtaan uskomaton peto. Katynissä teloitettuja oli 4310. Kaikkiaan Stalinin määräyksestä ammuttiin noin 22.000 vangiksi jäänyttä puolalaisupseeria.
Mariankirkko on erä Gdanskin suurimmista. Pommitusten jälkeen upeasti entisöidyssä kirkossa on lukuisia pienempiä kappeleita. Kuva on kirkon pääsalin alttariseinältä. Täällä oli sama suruliputus kuin kaikkialla muuallakin Puolassa lentoturman uhrien hautajaisten alla.
lauantaipäivä 17.4. Matka satamasta eteni päivän mittaan kotinurkille. Paljon uusia tuttavia, miltei ystäviä, ehti matkan aikana tulla. Yhdessä ja jokainen itsekseen mietimme vielä kauan kaikkea sitä minkä keväisellä matkalla Puolaan saimme kokea ja nähdä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti