Chevrolet Impala omaa hienon tarinan.
Kiteellä tiedetään Sortavalan
seudun siirtolaisina Kytänniemen Impivaaraan asettunut Aarne Luukkaisen perhe.
Kolmetoista aikuisikään varttunutta lasta ovat jokainen jättäneet näkyvän
jäljen ympäristöönsä. Musikaalisuus on piirteistä yksi, mutta pojat ovat
luoneet oman uransa autoilijoina tai koneyrittäjinä. Perinne jatkuu
jälkipolvissakin.
ETENKIN vanhojen koneiden
harrastajapiireissä tunnetaan edelleen varsin hyvin mies nimellä
"Luukkaisen Pena". Papinkirjoissa Pentti Luukkaisen
syntymäajankohdaksi on merkitty päivämäärä 19.9.1933. Tällä tarinalla haluamme
onnitella ja kunnioittaa näin hieman jälkikäteen, 85-vuotiasta toimen miestä.
Aktiivisuutta riittää edelleen. Siitä esimerkki: lähes päivittäin Pentti toimii
tavalla tai toisella kuorma-autoyrittäjinä toimivien poikiensa apumiehenä.
Joskus tarvitaan varaosia tai tarvikkeita, joskus joku työkone tai auto on
väärässä paikassa ja isän apu on niissä tilanteissa tarpeen.
Vuoden 1964 mallia oleva Anglia tuli hyvin vähän ajettuna Kiteenlahdesta.
NUORUUSVUOSINAAN Pentti toimi
kuljettajana ensin isänsä Aarnen autoille. Jatkossa löytyi kuskin pestejä
maansiirtokoneille. Puhokselaisen Pertti Toropaisen raskas
Praga-maansiirtoautokin oli tovin hänen hoteissaan. Vuosiin mahtuu monenlaista
toimintaa, myös puurtamista itsenäisenä koneyrittäjänä tai kuorma-autoilijana
omalla kalustolla.
Pentin "Letukka" kerää kiinnostuneita katselijoita. Otos on Puhoksen perinnepäiviltä.
Sama Chevrolet-kuormuri vuodelta 1939 tässäkin. Omistaja seisoo oikealla.
Vanhan Chevroletin moottoritilaa. Bensakone on jo kansiventtiilimallia.
Eräässä vaiheessa hän oli
puutavarayhtiön kuljettajana "firman" autolla. Siihen aikaan
kehiteltiin perävaunun vetoa pyörännapoihin asennetuin Sisu-nestemoottorein.
Prototyyppiversio Ilmari Louhion keksintönä tunnetusta sovelluksesta
asennettiin Pentin ajokkiin. Keksintö osoittautui verrattomaksi avuksi
raskaitten puutavarakuormien siirtämisessä metsäautoteiltä tai pehmeiltä
laaneilta kantavalle tielle. Nykyään nesteveto on laajasti käytössä erityisesti
pienille ajonopeuksille tarkoitetuissa ratkaisuissa.
Raskas 10-pyöräinen kaikilla pyörillään vetävä Praga V3S-maansiirtokuormuri oli ylileveä
maantieliikenteeseen. Moottori oli Tatran ilmajäähdytetty 7,4 litrainen kuutosdiesel. Tämäkin otos on kuutostien työmaalta. Silloinen kuljettaja Pentti Luukkainen on mukana kuvassa.
maantieliikenteeseen. Moottori oli Tatran ilmajäähdytetty 7,4 litrainen kuutosdiesel. Tämäkin otos on kuutostien työmaalta. Silloinen kuljettaja Pentti Luukkainen on mukana kuvassa.
Kuutostietä rakennettiin 1950-luvun lopulla. Erkki Järvisen ja Pertti Toropaisen omistaman Pikku-Jussin kuskina oli Pentti Luukkainen.
Kuutostien rakennustyömaalta on tämäkin kuva. Caterpillar oli tunnustettu laatumerkki jo silloin, mutta tekniikka vielä alkukantaista. Cat Traxcavator telakuormaaja oli silloin köysitoiminen. Kauha puskettiin penkkaa vasten täyteen ja sen nosto tapahtui teräsköysivintturilla. Kippaus oli mekaaninen. Hyvin näinkin kuormia syntyi. Sen ajan kuorma-autoon tarvittiin vain pari kauhan kouraisua, ja sitten taas menoksi!
Eräs kummajainen 1950-luvulta on Star 20-kuorma-auto. Kuva otettiin Aarne Luukkaisen pihassa. Puolassa valmistetun ajokin maahantuojana toimi mies, joka päätoimenaan harjoitti puolalaisen kivihiilen tuontia Suomeen. Star-autoja tuotiin vain 20 kappaleen erä, joten Kiteelle ostettu yksilö oli harvinaisuus lajissaan. Ajokin kestävyys oli heikko. Moottori petti monesti ensin ja autoa paranneltiinkin asentamalla entisen voimakoneen tilalle länsivalmisteinen moottori.
VAIKKA Pentti Luukkainen
onkin enää harrastetasolla mukana työelämässä, tärkeinä eläkevuosien puuhina
ovat vanhat ajoneuvot. Hänen omistamansa Chevrolet-kuormuri vuodelta 1939 on
laajalti tuttu veteraanikuorma-autoilijoiden kokoontumisista Itä-Suomessa.
Nostalginen ajokki on myös vinolla takaikkunalla oleva Ford Anglia 1960-luvun
alkupuolelta. Luukkaisilla oli aikaisemmin omistuksessaan museorekisterissä
oleva ja tosi nätti punainen britti, MG-avoauto. Harmi, että se myytiin
Kiteeltä pois. Kaikkein kiinnostavin on Chevrolet Impalan tarina. Siksi se
ansaitsee tarkemman kerronnan.
TUNNETUSTI vuonna 1975
Suomessa järjestettiin ETY-kokous, jossa suuri joukko valtioitten päämiehiä oli
läsnä, myös USA:n presidentti ja Neuvostoliiton Leonid Breshnev. Jenkeistä
laivattiin Suomeen 50 kappaletta erikoisvarusteltuja Chevyjä kokousvieraitten
kuljetuksiin. Tarinan mukaan 47 oli käytössä, mutta kolme autoa oli varalla
Hangon vapaasatamassa. Ne kolme jäivätkin Suomeen, kun muut autot palautuivat
takaisin, todennäköisesti valmistajalleen GM-tehtaille. Yksi kolmesta kulkeutui
uutena Joensuuhun Timosen autoliikkeelle.
Sieltä sen osti Aarne
Luukkaisen pojista taksimiehenä toiminut Kalevi. Piirimyyjä opasti kertomalla
näissä yksilöissä olevista rakennepoikkeamista. Esimerkiksi kampiakselit olivat
normaaliversioita järeämmät. Siksi silloin kun moottori joskus tulisi
peruskorjausikään, olisi syytä purkaa se etukäteen ja mitata koneessa olevat
komponentit ennen kuin varaosia tilataan. Kalevi ajeli Impalalla Kiteen
taksissa noin 400.000 km. Sitten sen osti lankomies yksityiskäyttöön. Isä-Aarne
oli seuraava omistaja. Nyt hieno ja upean tarinan omaava yksilö on Luukkaisen
Pentin autotallissa. Arvoa nostaa sekin, että tämä auto on säilynyt ainoana
silloin Suomeen tuodusta erästä.
PENTTI JÄI leskimieheksi
kymmenkunta vuotta sitten, kun vaimo menehtyi vaikeaan sairauteen. Elämänuskoa
antavat lapset ja lastenlapset. Erityisesti ukin mieltä lämmittää pojantytär
Anniina Luukkaisen menestyminen. Kultainen Harmonikka-kisan voitto muutamia
vuosia sitten on yksi osoitus suvun vahvasta musikaalisuudesta. Eikä miehen
omakaan hanuri ole unohtunut nurkkaan. Hyvin löytyivät säveleet, kun hän
pyynnöstä otti soittimen syliinsä.
Hieman iäkkäämpiä kuorma-autoja. Oli hienoa nähdä kuvia näistä. Koskaan ei ole tullut vastaan näitä missään. Meiltä löytyy myös kuorma-auto, tosin uudemman mallinen. Siihen täytyisi myös varaosat hankkia.
VastaaPoista