sunnuntai 7. elokuuta 2011

Elokuisia matkoja, seuraavaksi Baltiaan

Elokuuta eletään ja uusia ennätyksiä syntyy jälleen, kun koskaan aikaisemmin ei kauranpuintiin ole päästy näin varhain. Otsikon kuva on otettu keskiviikkona 3.8 ja moreenipellon kaura on täysin tuleentunutta. Poudan ansiosta tai syystä, mutta aikainen oli kylvöaikakin, toukokuun ensimmäisellä viikolla. Vaikka jyväkoko jää pieneksi, hehtolitrapainot ovat liki normaaleita ohuen kuoren takia. Suopelloilla vilja valmistuu vielä parisen viikkoa. Jos pahoja ukkossateita ja myrskyjä ei enää loppukesästä tule, sieltä saattaa laariin tulla jopa normaalia hieman parempiakin hehtaarisatoja.

Mihinkäs seepra raidoistaan: Ponutaival-tapahtumassa piti jälleen pistäytyä. Sade häiritsi sen verran, että osa kauimmista tulijoista jättäytyi tällä kertaa kotimaisemiinsa. Mutta iso joukko Kesälahdelle taas kokoontui, kaiketi päiväkävijöineen noin kuusisataa motoristia.

Seniorikuskin luottamustehtävä on ollut ainakin puolenkymmentä kertaa toimia kiertoajelun vetäjänä. Tässä ollaan tutustumassa vanhan Puhoksen maisemiin ja kuullaan palanen sieltä kerrottua historiaa.

Tämänvuotinen pääkohde oli kotiseutumuseo, joka sijaitsee vanhassa jyvämakasiinissa Kiteen keskustassa. Vastassa olivat oppaat Olavi Lautamäki ja Kalervo Rinne. Kiitokset heille! Kuvassa poseerataan museon edustalla.


Samana viikonloppuna 5-7.8., oli lähellä toinenkin motoristikokoontuminen. Joensuun Linnunlahdelle kokoontuivat Suomen veteraanimoottoripyöräklubin jäsenet ajopeleineen. Siellä kävi paljon yleisöä tutustumassa hienoihin motskareihin. Aktiiviharrastajia oli mukana lähes kuusisataa ja muita vieraita näyttelyihin tutustui lähes parintuhannen henkilön joukko. Kuvassa on hieno Sunbeam-moottoripyörä noin vuodelta 1952.

Tämä entisöity jenkkipyörä Indian on todella vanhaa vuosikertaa, se on valmistunut 1920- ja 1930-lukujen taitteessa.

Hieman rosoisempi on tämä vanha Harrikka. Se on täydellisesti alkuperäinen, joten sitä ei ole haluttu entisöidä, sillä nykyisellään se on jopa uudestaan rakenneltua arvokkaampi.

Indian-merkkiä on tämäkin vanha peli. Aikaisemmassa kuvassa sellainen oli nelisylinterisenä, mutta tämä on Harley-Davidsonien tapaan kaksipyttyinen.

Unkarista peräisin on alkuaan tämä Pannonia, joka on tehtaan valmistamista ja Suomeen asti päässeistä ehkä viimeisimpiä, Sen valmistusaika lienee 1960-luvun lopulta. Kotelointi oli aikaisemmin harvinaista tavallisissa katupyörissä. Tässä mallissa se on vielä peltiä, joten "muoviluodista" ei voi puhua.

Linnunlahdella tavattiin tuttuja menneiltä vuosilta, yhteisissä kaupoissa ja kokoontumisissa kavereiksi saatuja. Tämä kanssamme samassa pöydässä istuva Markku Anneli-puolisoineen tuli Joensuuhun Punkalaitumelta. Ja moottoripyörällä tietenkin!

Mutta nyt uusiin tunnelmiin! Tallinnan satamaa kohti lähdetään matkaamaan keskiviikkona 10.8. Kiteeläislähtöisten sukuseurojen yhteiselle matkalle Pärnuun ja Riikaan sonnustautuu 48 matkalaista. Toivottavasti sää suosii meitä ja sydänkesän viimeisten viikkojen Baltia näyttää jälleen parhaita puoliaan!

Tallinnasta, sen eräästä kauniista puistosta otetussa kuvassa kohti merta, näkyy kauempana suomalaisturistejakin kuljettava risteilijä.

Oma laivamme menomatkalla on hieno Baltic Princess ja sunnuntaina 14.8 pyyhällämme takaisin nopealla Tallink Star-aluksella.


Menomatkalla poimimme muutaman tulijan bussiin Etelä-Karjalasta ja suurempi etelän joukko tulee Länsisatamaan. Siellä jaetaan maihinnousuliput ja muu tarvittava rekvisiitta, joka on tarpeen matkan onnistumiselle. Pärnussa torstaina 11.8. meillä on paikallinen opas pari-kolme tuntia kestävällä kiertoajelulla. Sama opas lähtee mukaamme myös Riikaan perjantaina 12. elokuuta. Saamme siten myös jo ajomatkalla oleviin nähtävyyksiin asiantuntevaa opastusta. Ruokapaikka Riikassa on näillä näkymin Riikan ylpeys, suuri Lido recreation center, edullisine bufee- tarjoiluineen. Ja Riikahan on eräs Euroopan hienoimmista kesäkaupungeista.

Lähdemme siis myönteisin odotuksin matkaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti