Vuonna 1967
annetunvaltioneuvoston päätöksen mukainen turvaohjaamopakko astui Suomessa
voimaan heinäkuun alusta 1969. Ainakaan heti se ei merkinnyt työergonomian
paranemista. Suunnittelun painopiste oli kuljettajan turvaaminen traktorin
kaatuessa. Ohjaamon melu, kuskin työskentelytilat ja eritoten työkoneiden
kätevä hallinta ohjaamosta huolimatta, jäivät alussa vähemmälle huomiolle.
Alkuongelmien jälkeen
hyvät ohjaamot
Ongelmat olivat yhteisiä liki
jokaiselle traktorimerkille. Turvaohjaamon tai -kehyksen valmistajat olivat
tavallisimmin tehtaan tai maahantuojan alihankkijoita. Vasta Valmet 502-malli
syksyllä 1971 ja sitten tehtaan isommat 02-versiot toivat uuden
ergonomiakäsitteen alan keskusteluun. Kehitys eteni nopeasti tehdasasenteisiin,
jopa traktorivalmistajan omaa tuotantoa oleviin ohjaamoihin. Ergonomia harppoi
nyt pitkin askelin eteenpäin. Länsitraktoreista Fordin Q-ohjaamo, IH:n
XL-ohjaamo sekä niin alihankkijatehdas Sekuran kaarevalasinen hytti, kuin
Pininfarinan Fiatille muotoilema cabiini, jättivät Valmetin niin tiloissa kuin
ääneneristyksessäkin useimmiten jälkisijoille.
Tuorerehunkorjuu oli luku
sinänsä
Korjuumenelmien kehittyessä
nautakarjan ruokinta muuttui tuorerehuvaltaiseksi. Turvaohjaamopakon kanssa
samaan aikaan tuorerehun korjuu oli nopeasti siirtymässä
kelasilppuri-yleisperävaunuyhdistelmille. Sen ajan kelasilppureiden rehusuihkua
ohjattiin putkesta taivuttaen valmistetulla kääntövarrella. Kuski yritti tätä
vartta käännellen saada mahdollisimman suuren osan rehuistaan osumaan
kärrynlaitojen sisäpuolelle. Puuha ei onnistunut ilman hytin sivuikkunoiden
poistamista. Joskus traktorimiehen käsi saattoi katketa tai kämmenen luut
vaurioitua jäädessään ohjaamon sivun väliputken ja koukkumaisen säätövarren
väliin. Silppuri kun keikkui pellon epätasaisuuksien takia joskus villistikin.
Kuljettajan, traktorin ja työkoneen yhteistyö toimi huonosti.
Rehuhommissa, kesä 1994. Tehoa on, Fordin Q-ohjaamo, kun ilmastointia ei ole, kuski kärsii kuumuudesta.
Omaa luovuutta
apulaitteissa
Monet sepäntaitoja omaavat
viljelijät rakentelivat silppuriinsa hydrauliset ohjauslaitteet, jotka oli
kytketty traktorin hydrauliikkaan, sen valmiina oleville käyttövivuille.
Sopivankokoisia sylintereitä voi vaikka valmistuttaa ja jos traktorissa sattui
olemaan yksi kaksitoiminen ja yksi yksitoiminen hydrauliikan ulosotto, homman
sai onnistumaan. Virtauskuristimet toki tarvittiin jokaiseen letkuun, sillä
pienten sylinterien tarvitsema öljymääräkin on pieni.
Silppurivalmistajat tulivat apuun
sunnittelemalla kaapeliohjauslaitteita, mutta sekään ei ongelmaa täysin
ratkaissut. Sitten kehitys toi tarjolle kevyen, kelassilppureita varten
kehitetyn erillishydrauliikan, joka sai voimansa silppuriin lisätystä
kiilahihnapyörästä. Torven liikkeitä voitiin nyt ohjata ohuitten nailonputkien
mukana ohjaamoon tuotujen hallintavipujen avulla. Työnteon melukin väheni.
Ikkunat voitiin pitää paikoillaan - ja jos kesän kuumuus ei haitannut - myös
suljettuina. Moni ”kelasilppuriajan” viljelijä oli tähän torven ja lipan
hallintatapaan tyytyväinen. Konekanta on järeytynyt, nyt hydrauliikka tai
sähköiset karamoottorit ovat yleisimmin apuna kuormanteon ohjailussa.
Viimeistään siinä vaiheessa kun traktoreihin
tuli hydraulinen nostolaite, aurojen kannatinpyörät vähenivät yhteen ja lopulta
sekin saattoi jäädä pois. Säädöt tehtiin nyt traktorin ja työkoneen väliseen
kytkentään kuuluvilla laitteilla. Tyypillisesti oikean vetovarren nostotankoon
rakennettiin laite, jolla tangon
pituutta muuttamalla auran ja traktorin välistä kaltevuuseroa voitiin säätää,
vaikkapa monisiipiauran viilujen kyntösyvyyttä aseteltaessa.
Vielä niinkin myöhään kuin lähelle 1980-luvun puolta väliä muun muassa Fordin ohjaamotarjonnassa oli Suomessa valmistettu T. Syväsen konepajan hytti. Silloin oli jo liki 10 vuotta ollut tarjolla Fordin omakin Q-ohjaamo. 4100-sarjaan Syväsen ohjaamo valikoitui luultavasti siksi, että kun se asennettiin tehdasohjaamon asemasta sitä halvempana, saatiin edes jonkinlainen hintaporrastus 4100- ja 4600-mallien välille.
Ford 4100 vuosimallia 1981. Teuvo Syväseen ohjaamossa lämmityslaite ja radiokin ovat kattopaneelien etuosassa.
Edelleen Syväsen valmistama hytti. Ikkunapinta-alaa on paljon, mikä oikeuttaakin valmisteen kantamaan nimitykseen "panoraama-ohjaamo".
Ergonomian hengessä
Kun ergonomiaan oli herätty,
tuo oikean vetovarren korkeussäätömekanismikin nousi esiin. Hieman
insinööritaitoa uhraten työkoneen kaltevuussäätö tuotiin ohjaamon sisälle ja
helposti toimivaksi. Alussa ratkaisuna oli sopivaan kohtaan rakennettu luukku.
Siitä kurkotellen puuha jotenkuten onnistuikin. Valmetin 02-sarjan
ohjaamollinen traktori oli kokonaisuutena samaan aikaan piirustuspöydällä.
Siksi niissä ohjaamon ja itse traktorin yhteensopivuus oli aikansa mittareilla
melko hyvin kunnossa.
Ford ja Hara-ohjaamo. Säätölaitteena alkuperäinen kampi takalasin kautta kurkotellen.
Ford-kymppisarjan MK2-versioissa nostotangon säätökampi oli tämän näköinen.
Järeä ja kunnollisilla lukkoventtiileillä varustettu hydraulisylinteri on vaivattomin tapa säätää traktorin ja työkoneen välisiä kaltevuuksia.
Kun Fordin 10-sarja esiteltiin vuonna 1981,
niihin oli tehty tämäkin ergonominen parannus: Kaltevuussäätimen kampi oli
korkeusasemaltaan hyvässä paikassa istuimen takakulman vieressä. Oikeassa
nostovarressa olevan hammaspyörävälityksen lähdössä oli pieni nivelristikko ja
teleskooppirakenteinen välitanko muodosti yhteyden säätökampeen.
XL-ohjaamollisissa Natikoissa kaltevuussäädintä hallittiin niin ikään
ohjaamosta.
Osa
1980-luvun hienouksista on karsiutunut pois
Hydraulinen sylinteri voi
olla ratkaisu, jolla oikean vetovarren korkeusasemaa voidaan muutella.
Sellainen löytyykin nykyään monen viljelijän uusimmasta traktorista. Tosin se
on saattanut päätyä varaston hyllylle. Varsinkin isojen paluuaurojen käyttäjät
eivät pidä sylinterin ohivirtauksista, jotka saattavat häiritä tarkan säädön
pysymistä arvoissaan. Kunnollisilla lukkoventtiileillä varustettu riittävän
kookas sylinteri on kuitenkin hyvä keino pitää vaikkapa auran ja traktorin
välinen yhteistyö kunnossa. Silti jo vanhan kansan tuntema vanttiruuvi ei petä,
sen muunnelmat nostovarreksi ovatkin yleisiä raskaissa traktoreissa.
Viisi vuosikymmentä ovat riittäneet
poistamaan useimmat hytillisen traktorin ja kymmenien erilaisten työkoneiden
kommunikaatio-ongelmat. On pitkälle kehittynyttä hydrauliikkaa ja viisaita
sähköisiä järjestelmiä. Nykyään jopa
satelliitit saattavat ohjata traktorin, kuljettajan ja työvälineen hyvää
yhteistyötä. Ja jos lopuksi yhden neuvon voisi antaa, se kuuluisi näin: Jos
traktorissa ei ole ilmastointia, kahden hengen matka viikoksi Teneriffalle
maksaa enemmän kuin laadukkaan ilmastoinnin rakentaminen isännän traktoriin.
Iloa siitä sijoituksesta piisaa yhden viikon asemesta traktorin jäljellä
olevaksi käyttöiän ajaksi!
Lukitusholkillinen vanttiruuvimuunnelma on nykyään yleisin ratkaisu nostotangon rakenteena. Valtran ratkaisu kuvattiin tammikuisena pakkasaamuna 2019.
Kiitos kirjoituksesta Pekka! Meidän tulisi hommata uusi hydraulisylinteri. Kauan se kesti mutta nyt on tullut aika. On kyllä mielenkiintoista nähdä kuinka nämä vehkeet ovat muuttuneet vuosien varrella. Eikö olisi ollut hieno, kun ne hienoukset olisivat pysyneet.
VastaaPoistaMielenkiintoista luettavaa. Mitenköhän näiden laitteiden kanssa toimitaan, jos jäävät esimerkiksi välille? Onko sinulla kokemusta työkoneen hinauksesta? Meillä meinasi tulla tilanne eteen, että sellaiselle oli tarvetta. Osa yrityksistä ilmeisesti sellaistakin tarjoaa.
VastaaPoistaHydrauliikka onkin jo vanhempi keksintö. Oli hauska lukea postausta. Kaikkea sitä oppii. Naapuri kertoi myös, että heidän täytyisi uusi hydrauliikkaputki hankkia. Pääsee sitten tekemään lumitöitä.
VastaaPoista