Sotien jälkeen diesel-insinöörille alkoi uusi ja
erilainen elämä:
Mitä sen jälkeen on tapahtunut ja millaisen uuden työmaan sekä teoksen tuo vuonna 2018 alkanut yhteydenpito Englantiin sai vuonna 2021 ajoiksi. Pieni paluu teemaan, kun dieselit-kirjan painos on jo likipitäen myyty loppuun.
Kesäkuussa 2018 Koneviestissä
julkaistiin tarina Charles Chapmanista, miehestä Frank Perkinsin takana. Silti
tämä oli Frank Perkins Ltd:n tekninen johtaja, pääsuunnittelija ja
talousjohtaja kymmenvuotisjaksona tehtaan perustamisesta vuonna 1932 aina
vuoteen 1942, jolloin Chapman sanoutui irti tehtävistään. Eräs syy oli hänen
komennuksensa brittiarmeijaan upseeriksi, mutta painavin asia olivat
erimielisyydet Frank Perkinsin kanssa. Toisen maailmansodan alkaessa Chapman
kehitteli dieselsovelluksia armeijan laivaston ja ilmavoimien tarpeisiin vielä
Perkinsin tiloissa. Sittemmin, jo insinööriupseerina, tehtävät jatkuivat Royal
Air Forcen ja sen meripelastusosaston tuotekehittelyn piirissä.
Artikkelin taustana oli se, että nettilöydön innoittamana olin tutkinut miehen elämänhistoriaa jo liki kymmenen vuoden aikana. Lisää potkua asiaan sain, kun onnistuin löytämään muutamia ihmisiä Englannista, East- Sussexissa sijaitsevasta Winchelsean pikkukaupungista. Siellä mies Eleanor-puolisoineen eli elämänsä viimeiset vuosikymmenet.
Juttu tuli kootuksi, mutta oikeastaan siinä kerrottuihin asioihin päättyikin täydelliseltä
nimeltään Charles Wallace Chapmanin julkisissa lähteissä kerrottu karriääri.
Kun vuonna 1897 syntynyt mies oli sodan päättyessä vasta 48-vuotias, oli syytä
olettaa ettei lahjakkaan insinöörin ura päättynyt tähän. Tie tietojen saantiin
tuntui olevan tukossa. Apua ei löytynyt edes Perkins-museosta Peterboroughista,
vaikka lehden toimittaja Jussi Laukkanen kävi tietoja sieltäkin peräämässä.
( Mikäli tuo tarina on unohtunut tai vielä lukematta, kannattaa vilkaista sitä alla olevan linkin takaa, niin saa tarpeelliset taustatiedot jatko-osankin lukemiselle: http://kankaalanpekalta.blogspot.com/2018/10/eras-britti-insinoori-jota-ei-juuri.html )
( Mikäli tuo tarina on unohtunut tai vielä lukematta, kannattaa vilkaista sitä alla olevan linkin takaa, niin saa tarpeelliset taustatiedot jatko-osankin lukemiselle: http://kankaalanpekalta.blogspot.com/2018/10/eras-britti-insinoori-jota-ei-juuri.html )
Charles Wallace Chapman brittiupseerin univormussa vuonna 1943.
.
Frank Perkins puolisoineen ja Charles Chapman joskus 1930-luvun alun vuosina.
Yhteydenotto Chapmanin lähipiiristä.
Joulun alla 2018 sain
yllättävää sähköpostia Ross on Wyestä. Se on pikkukaupunki Herefordshiren
kreivikunnassa. Postin lähettäjä oli ystävämme Charles Chapmanin pojantytär.
Suvussa vuosikymmenten kuluessa sattuneiden kuolemantapausten jälkeen
Chapmanin henkilökohtainen arkisto oli perimisjärjestyksessä tullut hänelle.
Muita sukulaisia miehen suoraan
alenevassa polvessa ei hänen lisäkseen ole. Tällä viimeisellä perilliselläkän ei
ole koskaan ollut perhettä. Sähköpostiosoitteeni hän oli saanut oman sukunsa
tutkijana Winchelsean kirkkoherralta, johon keväällä 2018 olin ollut yhteydessä
tutkiessani Chapmanin pariskunnan siellä asumia elämän loppuvuosia. Oli aika joulun alla 2018, ja olin lähettänyt Winchelseasta löytämilleni yhteistyökumppaneille kiitokset ja joulutervehdyksen pari päivää ennen pojantyttären soittamista kirkkoherralle. Ehkä siksi asia oli mielessä, kun hän muisti kertoa edelliskesäisestä yhteydenpidostamme Clare-Marie Chapmanille, dieselpioneerin pojantyttärelle.
Talvella 2019 tuo kirjeen kirjoittanut
pojantytär täytti iän 55 vuotta. Hän kertoi ilahtuneensa siitä, että hänen
briteissä miltei tuntemattomaksi unohdettu isoisänsä oli yllättäen nostettu
kunniaan Suomessa. Tämä Chapmanin perillinen tarjosi apuaan, mikäli edelleen
haluaisin jatkaa aiheen tutkimista. Jatkossa hän on toimittanut käyttööni
kymmeniä sivuja asiakirja-skannauksia, valokuvia ja skannauksia
lehtiartikkeleista, joita Charles Chapman oli tallettanut arkistoihinsa.
Aineisto on arvokas, ja kun materiaalista eräs kiinnostava osa näin pääsee
julkisuuteen, enää ei voida puhua täysin tuntemattomasta nerosta.
Charles ja hänen vuoden 1953 Ford Fairlanensa kotipihalla Winchelseassa.
Eleanor ja Charles P6-dieselin vierellä Perkins-museossa 1978.
Uudessa yrityksessä
Heti sodan päätyttyä Charles
Chapman perusti uuden yrityksen nimeltä Compression Ignition Limited
Company vuonna 1946. Kumppanina oli eräs hänen tuttavansa, A.W. Nicolle.
Muutamia kuukausia myöhemmin tuo dieseleihin viitannut nimi muutettiin muotoon Twiflex
Couplings Ltd. Kerrotaan, että Chapman oli rikkoontunutta puutarhakonetta
kotonaan korjaillessaan keksinyt uuden tavan rakentaa joustavasti toimiva
kytkinlaite. Pian hän oivalsi keksinnön merkityksen sovellettaessa sitä
erityisesti raskaan käytön laitteisiin, kuten massiivisten siltojen
vaijerikäyttöisiin nostokoneistoihin, laivojen rantautumiskytkimiin,
kaivosteollisuuteen ja myös rautateille. Myöhemmin sen pohjalta kehitettiin
ratkaisuja kevyemmille tarpeille. Uutena kehitelmänä Twiflex Couplings
suunnitteli ajoneuvokäyttöä varten levyjarrut, silloin rengasvalmistaja
Dunlopin toimeksiannosta.
Iso projekti Fordille
Aiemmin Perkinsillä ollessaan
Charles Chapman oli tehnyt yhteistyötä Ford-yhtymän kanssa. Silloin
Perkins-dieseleitä sovitettiin jo N-mallin Fordson traktoreihin. Perkinsin
konversiosarjoja tehtiin moniin muihinkin alkuun kaasutinmoottorilla
varustettuihin traktoreihin. Fordin ja Harry Fergusonin yhteistyötraktori,
Ford-Ferguson 9NAN-malli Ford-seuraajineen, kuuluivat niihin. Fordilla oli
kielteinen asenne ajatukselle korvata
käytetyn traktorin alkuperäinen moottori Perkins-dieselillä. Pelättiin,
että puuha vaikuttaisi kielteisesti uusien traktorien myyntiin, eikä
yhteistyötä siltä pohjalta syntynyt. Mutta oli toinen mahdollisuus, Euroopassa
sotien jälkeen valmistettu Fordson Major E27N, se oli lähelle sama kuin ne
N-mallit, joihin Perkinsiä oli asennettu jo 1930-luvulla. P6-diesel oli helppo
sovittaa uudempaankin malliin, ja niin myös tehtiin.
Kun Chapman perusti uuden firmansa, hän
ajatteli tekevänsä pesäeron entiseen uraansa dieselien suunnittelijana. Hän
uskoi perustellusti, että kytkinlaitteiden parissa hänellä on olemassa uusi ja
erilainen tulevaisuus. Toisin kuitenkin kävi. Oli menossa loppuvuosi 1947, kun
Fordilta otettiin yhteyttä ja Chapmania pyydettiin konsultiksi modernin
dieselmoottorin suunnitteluun. Vähän aikaisemmin oli käynnistynyt kumipyörille
rakennetun Fordson E27 N-traktorin tuotanto Englannissa. Siihenkin sai, alkaen
vuodesta 1948, vanhanaikaisen sivuventtiili-kaasutinmottorin vaihtoehtona
6-sylinterisen Perkins P6TA-dieselin.
Chapmanin poika, Paul, ja hänen äitinsä Eleanor noin v. 1933. Auto näyttää olevan Austin Seven mallia 1932.
Erään Twifllex kytkin- ja lukituslaitteen toimintaperiaate selviää tästä havainnepiirroksesta.
Twiflexin-lukittuva kytkinlaite raskaaseen käyttöön.
Paul esittelee asiakkaalle Twiflexin tuotteita.
Chapmanin perheen muistikuvissa
Ford-projekti kesti ainakin kolme vuotta. Miehen läheinen yhteistyökumppani oli
Fordin teknisen tutkimuskeskuksen silloinen johtaja Laurie Martland.
Tutkimuskeskuksen piirissä oli Ford-ajoneuvojen kehitysosasto, joten Lauriella
oli rautaa monessa ahjossa. Samaan aikaan osastolla oli vireillä hyvinkin
aiheellinen kehittämisalue, autonkuljettajan ajoergonomian parantaminen. Uuden
tiedon valossa on vahvistunut käsitys, että vuonna 1952 esitellyn uuden Fordson
Majorin dieselissä, kuten sittemmin Ford Trader-kuormurin 6-sylinterisessä
moottorissakin, näkyy vahvasti Chapmanin kädenjälki. Samoihin aikoihin
Charlesin firmaa työllisti myös Shell Oil Company, jonka kanssa kehiteltiin
nykydieseleihin sopivia poltto- ja voiteluaineita.
Chapmania haastateltiin huhtikuussa 1964
Huhtikuun 18. päivänä 1964
julkaistussa Trade News-lehden haastattelussa silloin 67-vuotias Chapman
kertoo niin Fordin kuin Shellinkin projekteissa joutuneensa tarttumaan
uudelleen kirjoittajankynään. Jo 1930-luvulla hän oli kirjoittanut kaksi
oppikirjaa nopeakäyntisten dieselien suunnittelusta. 1950-luvun taitteessa Ford
pyysi häntä laatimaan opaskirjat tulossa olevien uusien Fordson-traktorien
omistajille ja korjaamokäsikirjat Fordson-dealereille. Shellin toimeksianto oli
voiteluaineoppaiden kirjoittaminen eri käyttötarpeisiin.
Samassa haastattelussa Charles kertoo
oikeastaan vihanneensa ”suurta bisnestä”. Siksi hän luopui kaikista
omistuksistaan Frank Perkins Ltd:ssä vuonna 1952. ”Tarkoitukseni oli alkaa
pikkuhiljalleen siirtyä eläkepäiville, mutta kohtalo päätti toisin”, hän sanoo.
Jonkinlainen syy tympääntymiselle saattoi olla katkeruus Frank Perkinsin
toimintaan, kun tämä sivuutti jokseenkin häikäilemättömästi Chapmanin osuudet
yrityksen osingonjaossa. Chapman kertoo, etteivät miehet olleet puhuneet
toistensa kanssa kahteen vuosikymmeneen. ”En edes tervehtinyt häntä siihen
aikaan”. Chapman muistelee.
Briteissä oli vuonna 1953 hanke julkaista
kirja nimeltä Perkins story. Siinä
monet Frank Perkins Ltd:n kanssa tekemisissä olleet henkilöt kertoisivat
näkemyksiään yrityksestä. Oli pankkimaailman edustajia, yrityksen henkilöstöä
ja yhtenä kirjoittajana myös Chapman. Hänen kirjoituksensa oli osaksi Frankin
suorasukaista arvostelua, eikä suinkaan suopeassa mielessä. Kirjaa ei lopulta
painettu. Syynä saattoi olla, että Perkinsille vuodettiin tietoja tulevan
teoksen sisällöstä ja hän vaikutusvallallaan keskeytti hankkeen.
Paul Chapman autoineen Winchelsean talon vierellä.
Chapman Perkins-museossa vuonna 1978. Miehen vierellä on hänen patenttiensa pohjalta rakennettu, tehtaan tuotannon alkuvuosia edustava Perkins P6TA-diesel.
Winchelsea, Chapmanien talo, Paul Chapman oikealla on valkoisessa työtakissa. Vuoden 1968 mallin uusia Ford Escord ja Ford Cortina-autoja on Leyland-kuormurien kuljetuksessa.
Jälleen Perkinsin suunnittelijaksi
Chapman kertoi edelleen
vuonna 1964: - Olin siis vähentelemässä töitäni, kun sain yllättävän
puhelinsoiton. Langan toisessa päässä oli Frank. En suoralta päältä katkaissut
puhelua ja hän alkoi puhua vanhoista erimielisyyksistämme ja niiden tähden
syntyneestä vihanpidosta. Tovin keskusteltuamme saimme aikaan sovun. Sitten
Perkins pyysi minua palaamaan, nyt konsulttina, heidän
moottorisuunnittelijakseen. Silloinhan työskentelin vielä Twiflexillä. Ehdoista
syntyi yhteinen näkemys, joten lupauduin.
Meillä oli Twiflexillä melko suuri piirtämö. Otimme osan pöydistä piirtäjineen
Perkins-projektin käyttöön. Ennätimme suunnitella heille useita uusia
moottorimalleja. Yhteistyö Frankin kanssa kesti viisi vuotta. Jäin pois
Twiflexiltä syksyllä 1962, kun juuri olin tullut eläkeikään, 65-vuotiaaksi,
mestari muisteli.
Kun Chapman puhuu useitten moottorimallien
suunnittelusta, ajankohtaan sopisivat Perkinsin pienet 4-sylinteriset,
nopeakäyntiset, nyt jo 4000 r/min.
mallit. Ei liene pahasti väärässä, jos arvaa vaikkapa Four 99 ja sen
seuraajamallien 4.107 ja 4.108 vuosina 1955-1957 olleen Chapman-konsulttien
piirustuspöydillä. Four 99-dieseliähän alettiin asentaa esimerkiksi Hillman
Minx-henkilöautoon vuodesta 1958. Vähintään
maininnan arvoista on todeta Perkins P-sarjan moottorien huomattava modernisointi ja CAV:n
DPA-jakajapumpun markkinoille tulo, jotka nekin osuivat näihin vuosiin.
Huviristeilijä H.M.S. Pretoria Castle oli alkuaan kauppalaiva, mutta sodassa se oli RAF-käytössä tunnuksella F61. Se oli myös RAF:n ensimmäinen kokeilu lentotukialuksista. Sodan jälkeen alus vielä kunnostettiin ja muutettiin huviristeilijäksi Etelä-Afrikan linjalle.
Pinnace Mk1 oli RAF-meripelastusalus ja varustettu kolmella rinnakkain asennetulla Perkins P6-dieselmoottorilla yhteisteholtaan 360 hevosvoimaa. Monipuolisen kalustonsa ansiosta RAF onnistui pelastamaan pelkästään Englannin kanaalista satoja alasammuttuja pilotteja ja miehistöjä.
Charles Chapman 1950-luvun lopulla. Mies on jo leppoisissa tunnelmissa jollakin lomamatkallaan.
R.M.S. Pretoria ja kapteenin cocktail-party. Chapmanit ovat matkalla lomanviettoon Rhodesiassa.
- Kun lähdin eläkkeelle, Twiflexistä
oli kehittymässä maailman suurin nimenomaan kytkinlaitteisiin keskittynyt
yritys. Itselläni tuntui olevan vielä ideoita, joten perustin vielä yhden
yrityksen, nyt täysin omiin nimiini. Otin toiminimen Charles W. Chapman
Consultants Ltd, Engineering & Business Consultants, Vibration &
Coupling Specialist. Osoite oli omakotitalooni: Capel Plat, Winchelsea.
Sieltä olin aikaisemmin ostanut käytöstä poistetun metodistikappelin tontin ja
rakentanut sen paikalle omakotitalon. Perkinsin töistä jäi kesken heille
ensimmäisen V8-tyyppisen dieselin suunnittelu. Vein työn loppuun ja tämä uusi,
iskutilavuudeltaan 8,36.litrainen V8.510 moottorimalli, tulee tuotantoon
lähivuosina (esiteltiin vasta vuonna 1968, huom. PH.).
Perkinsin AV8.540-diesel MF 1155-traktorissa kiteeläisellä maatilalla. Mallissa 1150 oli
alkuperäinen Perkins AV8.510-kone.
Nykyisin teen töitä osa-aikaisesti, Chapman
kertoi edelleen, - Koneiden suunnittelu kiinnostaa minua yhä. Talven ajan
joulukuusta maaliskuun loppuun vietän aikaa ihanteellisessa ilmastossa.
Madeira, Italia, Etelä-Afrikka - ne ovat paikkoja jonne palaan aina uudestaan.
Olen alkanut uudelleen myös
kirjoitustyöt. - Olin jo ennen sotia kirjoittanut pari kirjaa nopeakäyntisten
dieselien suunnittelusta. Sittemmin kun olin yhteistyössä Fordin ja Shell Oil
Companyn kanssa, laadin heille erilaisia koneiden ja laitteiden opaskirjoja ja
myös myyntiesitteitä. Nyt, pian 30 vuoden kuluttua ajattelin, että voisin
kääntyä takaisin fiktioon.
Tein lukuisia vääriä aloituksia, mukaan
lukien epäonnistunut yhteistyökokeilu toisen kirjoittajan kanssa tieteellisen
fiktion teemassa. Sitten aloin sarjalla hahmotutkielmia, jotka perustuivat
työuran aikana kanssani olleisiin liikemiehiin. Siitä olikin vain lyhyt ja
looginen askel kirjoittaa romaani, jonka tausta oli itselleni perusteellisen
tuttu: kuvitteellisen firman kokoushuoneen ”viidakko”. The Boardroom Battle on kirjoitettu
siitä lähtökohdasta (tästä asiasta Chapmanin pojantytär kertoo, että monet
Perkinsillä olleet henkilöt tunnistivat kirjasta itsensä. Osa joukosta otti
itseensä niin, että alkoi pitää Chapmania ”vähemmän suosittuna” henkilönä).
Tutkimustyönsä
tuloksista, vääntömomentin ja jäykkyysrakenteissa aiheutuvien mekaanisten
värähtelyjen huomioimisesta konesuunnittelussa, hän ennätti tehdä kirjan vielä
74-vuotiaana, siis vuonna 1971. Kirjan nimi on The stiffness/Torque Theory
of torsional Vibrations. Oletettavasti teosta hyödynnetään brittien insinöörikoulutuksessa edelleen.
Perkins storyn monet vaiheet
Perkins story-kirjahanke
vuodelta 1953 oli uudemman kerran tapetilla vielä vuonna 1978, vain vuotta
ennen Chapmanin kuolemaa. Hän oli löytänyt teokseen tarkoitetun tekstikopion,
itse kirjoittamansa parisataa sivua, kaapiston
kätköistä. Mies lähetti paperinipun eräälle herra Thompsonille, joka oli
aikaisemmin julkaisuhankkeen takana. Saatekirjeessä Charles siekailematta
lausui kriittisiä arvioitaan Frank Perkinsin kyvyistä ison yrityksen johdossa.
Frank Perkins Ltd:n entisenä talousjohtajana hänellä oli tiedossaan tarkat
rahasummat omistajien taholta firmaan 1930-luvulla tulleista sijoituksista.
Todellisuudessa Frankin
isä oli se henkilö, joka rahoitti Perkinsin oman osuuden. Summaksi Charles
kertoo £ 16.250. Suurin rahoittaja oli Frankin sisarenmies Alan Richardson
perheensä sijoittamalla summalla 35.351 puntaa, joista £ 21.750 merkittiin
suoraan Alanin nimelle. Vielä senkin jälkeen Richardsonien ”klaani” kuuden
seuraavan vuoden kuluessa rahoitti yritystä yhteensä summalla £ 32.000. Nämä
isot panostukset yritykseen olivat käytännössä täysin vakuudettomia, koroista
puhumattakaan. Ainoa pantti Alan Richardsonille olivat hänen hallussaan olleet
nimellisesti 6% korolla olevat £ 15.000
panttivelkakirjat, jotka yhtiön silloisessa varallisuustilanteessa olivat lähes
arvottomat. "Jos halutaan rehellisesti sanoa kuka pelasti yrityksen sen
kurimuksesta 1930-luvun lopulla, se mies ei ollut Frank Perkins, vaan Alan
Richardson!", päätti Chapman lähetekirjeensä. Kyseistä kirjaa ei
silloinkaan painettu.
Charles pyysi kirjeessään, että käsikirjoitus
palautettaisiin hänelle kuuden kuukauden kuluessa. Niin oli tapahtunutkin,
sillä kun isän arkistot periytyivät Hazel-tyttärelle, niiden joukossa oli myös
Perkins-story -vihkonen. Hazel lähetti kirjaluonnoksen tunnetulle
brittikustantajalle ja liitti lähetykseen rahasumman hankkeen käynnistämistä
varten. Nytkin käsikirjoitus palautettiin, mutta rahat taisivat jäädä sille tielleen.
Viimeisin vaihe asiassa on, että viitisen
vuotta sitten pojantyttärelle päätyneestä Charlesin jäämistöstä löytyi yhä
tallessa olevana tuo 65 vuoden kuluessa monia kohtaloita nähnyt käsikirjoitus.
Nykyisenä oikeudenomistajana pojantytär viimein julkaisi 175-sivuisen ja koviin
kansiin sidotun kirjan The Story of Perkins Diesels keväällä 2019. Kyseessä pienpainate,
kappalemäärän ollessa vain muutamia kymmeniä kirjoja.
Chapmanin muisto
Sandy Erskine ja Kim Hart laativat laajan muistokirjoituksen, joka julkaistiin
Charles Wallace Chapmanin kuoleman jälkeen. He kirjoittivat sen uutisvälineille
jaettavassa Perkins-yhtymän pressitiedotteessa News Line ajankohtana
30.11.1979 ja loppuosa kuuluu:
”Sodan jälkeen Chapman oli
dieselmoottorisuunnittelijana sekä Ford UK Ltd:lle että Perkinsille. Hän teki
merkittävän panoksen vuonna 1968 käyttöön otetun Perkinsin ensimmäisen
V8-dieselmoottorin suunnittelussa (Kun tämä V8-juttu tapahtui, Frank Perkins
oli jo eläkkeellä ja ulkona yrityksestä. Hän kuoli vuonna 1967. lis. PH.).
Samalla hän kehitti edelleen Twiflex-moottorikytkentäjärjestelmäänsä yhdessä Sheepridge Engineering Ldt:n kanssa ja suunnitteli kytkimen, jolla voitiin korjata suuritaajuuksisen värinän aiheuttamia ongelmia helikopterien laparakenteissa. Vuonna 1964 Chapman julkaisi romaanin, The Director´s Dinner, joka perustuu hänen kokemuksiinsa teollisuudessa. Toinen samana vuotena julkaistu teos on niin ikään puoliksi omaelämänkerrallinen The Boardroom Battle.
Samalla hän kehitti edelleen Twiflex-moottorikytkentäjärjestelmäänsä yhdessä Sheepridge Engineering Ldt:n kanssa ja suunnitteli kytkimen, jolla voitiin korjata suuritaajuuksisen värinän aiheuttamia ongelmia helikopterien laparakenteissa. Vuonna 1964 Chapman julkaisi romaanin, The Director´s Dinner, joka perustuu hänen kokemuksiinsa teollisuudessa. Toinen samana vuotena julkaistu teos on niin ikään puoliksi omaelämänkerrallinen The Boardroom Battle.
Entinen tekninen johtaja ja
Perkins Enginesin toimitusjohtaja Joe Hind kuvailee Chapmania
erinomaisena insinöörinä, joka oli antanut merkittävän ja alkuperäisen panoksen
paitsi nopeiden dieselien kehittämisessä ja soveltamisessa Yhdistyneessä
kuningaskunnassa, myös monilla muilla tekniikan aloilla”.
Charles Chapman noin vuonna 1963. Kuva on hänen 1964 julkaistun kirjansa takakannessa.
Charles 81-vuotiaana vuonna 1978.
Toinenkin lehti muisteli Chapmania
Neljä vuotta myöhemmin,
tammikuussa 1983, brittilehti The
Business Telegraph julkaisi artikkelin nimeltä Have You heard of Mr
Chapman? Tämä teksti on
otettu jutun loppuosasta:
"Perkinsillä menestys
seurasi menestystä, ja Chapman matkusti maailmalla rummuttamassa
liiketoimintaa" (tosiasiassa matkustamassa olivat Frank Perkins ja lanko
Alan Richardson, kerrotaan ettei Chapman Perkinsillä ollessaan käynyt
kertaakaan Britteinsaarten ulkopuolella, huom. PH.).
”Vuonna 1942 Chapman
komennettiin upseeriksi puolustusvoimien joukkoihin, jotta hän voisi
työskennellä sodanaikaisissa erityishankkeissa. Sodan jälkeen hän työskenteli
Twiflex-yrityksensä kautta sekä Perkinsin että Fordin
dieselmoottorisuunnittelijana Britannian alueella.
Chapman ei mielellään puhunut julkisesti ja
valokuviinkin suostui harvoin. Hän halusi pitää itsensä takahuoneen poikana.
Lukuisia hänen kollegojaan oli lyöty ritareiksi, he toimivat kaupungin
vapaamuurareissa ja ovat monilla tunnustuksilla kruunattuja korkeita
"sheriffejä". Charles Wallace Chapman ei koskaan etsinyt
kunniapalkintoja eikä myöskään saanut julkisia tunnustuksia miltään suunnalta.
Charles Chapman kuoli hiljaa kotonaan Winchelseassa vuonna 1979. Iältään hän oli 82-vuotias."
Charles Chapman kuoli hiljaa kotonaan Winchelseassa vuonna 1979. Iältään hän oli 82-vuotias."
Charles Wallace Chapmanin kuolemasta tuli kuluneeksi 40 vuotta 27. marraskuuta 2019. Hänen ja vaimonsa Eleanorin hautakivi kunnostettiin viime kesänä.
Chapmanin perhe
Charles ja Eleanor yhteisessä kuvassa. Winchelsea eläkevuosien aikaan.
Paul ja Sylvia Chapmanin hääkuva, ehkä vuodelta 1955.
Charlesilla oli vaimonsa
Eleanorin kanssa kaksi lasta. Poika, Paul, oli syntynyt vuonna 1929 ja sisar,
nimeltään Hazel, syntyi kesällä 1932. Hän oli briteissä tunnettu solisti ja
oopperalaulaja, myös levytyksiä on useita. Lisäksi hänellä oli psykologin ja
psykoterapeutin kulutus. Hazel oli perheetön. Hän kuoli 82-vuotiaana vuonna
2014. Vuonna 2004 menehtynyt Paulin puoliso Sylvia Broughton-Whitaker oli niin
ikään musiikki-ihmisiä, ääneltään upeana mezzosopraanona tunnettu taiteilija, joka teki myös
sävellyksiä kirkkomusiikin alueella. Paul oli insinööri ja toimi isänsä tavoin
Twiflex-yrityksessä. Hänen osakseen koitui, tosin hieman eri syystä, sama
kohtalo kuin Charlesille Perkinsillä: hän kun ei ollut uransa päättyessä enää
riittävän luja puolustamaan etujaan, sai lähteä firmasta ilman kunnon korvausta
omistuksistaan. Kuten jo aikaisemmin kerrottiin, vuonna 2002 73-vuotiaana
kuolleella Paulilla on yksi tytär, Clare-Marie.
Hän on koulutukseltaan ravitsemusterapeutti ja on julkaissut osaamisalaltaan
yhden kirjan.
Tuossa edellä on kerrottu iso osa siitä aineistosta ja työn tuloksesta jonka pohjalta julkaistiin huhtikuussa 2021 teos nimeltä Brittien dieselit ja Charles Chapman. Hanke oli tietenkin melkoinen "hyppy tuntemattomaan", mutta freelance-kirjoittajan onneksi kaikki meni hyvin. Jouluun 2021 mennessä painos oli myyty likipitäen loppuun. Nyt on erää parikymmentä kirjaa Masinistit-shop verkkokaupassa, mikä sekin määrä vähenee nopeasti. Jos asia kiinnostaa, kannattaa soittaa kyseisessä Masinistit-shopissa myyntiä hoitavalle Sirpa Nymanille, jonka tavoittaa numerosta 040 750 7737.
Ravitsemusterapeutin pätevyyden omaava Clare-Marie oli aikeissa kirjoittaa kolmiosaisen teossarjan terveysteemalla. Vain ensimmäinen osa ennätti valmiiksi elämänkohtaloitten keskeyttäessä hankkeen. Ehkä kaksi trilogiasta jäljellä olevaa teosta vielä joskus ilmestyvät - aika sen tulee näyttämään. Ylä- ja alapuolella olevissa kuvissa ovat ensimmäisen osan etu- ja takakansi.
Tuossa edellä on kerrottu iso osa siitä aineistosta ja työn tuloksesta jonka pohjalta julkaistiin huhtikuussa 2021 teos nimeltä Brittien dieselit ja Charles Chapman. Hanke oli tietenkin melkoinen "hyppy tuntemattomaan", mutta freelance-kirjoittajan onneksi kaikki meni hyvin. Jouluun 2021 mennessä painos oli myyty likipitäen loppuun. Nyt on erää parikymmentä kirjaa Masinistit-shop verkkokaupassa, mikä sekin määrä vähenee nopeasti. Jos asia kiinnostaa, kannattaa soittaa kyseisessä Masinistit-shopissa myyntiä hoitavalle Sirpa Nymanille, jonka tavoittaa numerosta 040 750 7737.
Tämä projekti on siis päätöksessä. Puuhamiehenä ollut, pian 83-vuotias Pekka Havukainen Kiteeltä, on maaliskuusta 2009 lähtien pitänyt internetissä blogia nimellä Pajapellon nurkasta. Muutaman kuukauden mittainen lepotauko on ollut tarpeen, mutta ehkä nyt keväällä 2022 päivän pidetessä uusia jutunaiheita blogikirjoituksiin alkaa taas löytyä. Entisiä tarinoita Pajapellon nurkasta-teemalla löytyy reilusti yli 300. Lämpimät kiitokset kaikille seuraajilleni tähänastisesta!
Tervehtien Pajapellon ukko (tunnettu myös nimellä Kankaalan Pekka).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti