Puimuri on viimeisiä tehtaalta lähteneitä 680-malleja. Lieneekö kenelläkään lajitoverilla tätä vannemallia kuin on kyseisessä puimurissa. Aika harvinainen tuo kyllä on, kun muualla en ole moisia nähnyt. Kun mieleen tuli, kerrottakoon vielä tämä: Puimurin mukana tulleessa varaosakirjassa on lukuisia mainintoja: Muutos on otettu käyttöön alkaen valmistusnumerosta xxxxxx. Pientä identtisyyden suojaa, kun en laita numeroa näkyville. Asiassa on se kiinnostava seikka, että meille käytettynä ostettu puimuri on juuri se yksilö, jonka valmistusnumero on tuossa yhteydessä mainittu. Muutoksia on lueteltu varsin paljon.
Sampossa on vetopyörien levyissä pulttikehä noin 55 sm läpimittaisena. Pultit ovat kokoa M18x1.5. Pulttien levynpinnasta mitattu ulkoneva pituus on noin 18 milliä. Jos niiden alle laittaa 6 millin aineesta tehdyt Raju-kiinnityskorvakkeet, mutterille riittävä kierre jää 12-13 millin mittaiseksi. Lada Niva-maasturissa ja eräissä Fiat-automalleissa etuvedon nivelakselille on kiinnitys napaan tuolla samalla kierteellä olevalla mutterilla. Holkkimainen osa on kierteitetty ja ulkoläpimitaltaan noin 21,5 milliä. Holkin pituus on ihanteellinen - 6 mm. Raju-kiinnikkeissä entinen reikä on 20-millinen. Avarsin sitä hieman, jolloin tuo mutterissa oleva "turpakappale" tuli juuri sopivasti läpi, tasaan korvakkeen takapinnan kanssa. Nyt kierrettä on käytössä kaikki se 18 milliä. Vaikka holkkiosassa seinämä on muuta mutteria ohuempi, aika paljon se antaa kiinnitykselle lisää lujuutta. Kuvassa olevat mutterit ovat viitteellliset. Oikeassa Lada-osassa seinämä on paksumpi, kuten alla olevassa kuvassa näkyy.
Jousiprikkatyyppinen irtokartio kiristyy tehokkaasti niin pulttiin kuin pyöränlevyynkin. Se vakauttaa kiinnitystä ja estää mutterien löystymistä. Tässä näkyy myös pari Raju-kiinnityskorvaketta.
"Oon kolmekymppinen", mutta iskussa puintipellolla silti.
Tämän linkin takana videopätkä kauranpuinnista. Ajankohta oli syyskuu 2019: https://youtu.be/Ox1N92G1HrU
Nostalgiaa, ilta 30.6.2018. Taloa toistakymmentä vuotta uskollisesti palvellut Sampo 500 oli meillä jo kolmannella omistajalla. Neljäs puimurimies sille on tuntematon. Se vain tiedetään, että tässä peli on jo rekan päällä ja lähdössä kohti Tallinnan laivaa, osoitteenaan Latvia.
Omaa muistia näistä puimurisyksyistä omalla puimurilla on vuodesta 1968. Yli viidenkymmenen vuoden aikana märkyys on haitannut puinteja kolmena vuotena. Saattaahan olla ettei Sampo tarvitse levikkeitä koskaan, mutta jos niin käy, olkoot koronakevään 2020 muistoina konehallin nurkassa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti