torstai 19. maaliskuuta 2020

Vanha Sampo 680 - kehittelyä koronaviruksen varjossa

Sampo 680 on pysynyt melko hyvin pinnalla rengastuksellaan 16.9R-30 /11.5-15.3. Kun näitä ilmastonmuutoksen juttuja ei osaa arvata, koronaviruskaranteenissa voi puuhata jopa hölmön töitä. Tässä tarina ja muutamia kuvia projektista säästöbudjetilla.

 
 Raju-levikepyörä kokona 12.4-36 supistusvanteella 30" pyörään on sopivan kokoinen alkuperäisen pyörän rinnalle. Ja kantopintaa tulee näin yhteensä jo yli 70 sentin leveydelle (kuvat ylä- ja alapuolella).



 
Puimuri on viimeisiä tehtaalta lähteneitä 680-malleja. Lieneekö kenelläkään lajitoverilla tätä vannemallia kuin on kyseisessä puimurissa. Aika harvinainen tuo kyllä on, kun muualla en ole moisia nähnyt. Kun mieleen tuli, kerrottakoon vielä tämä: Puimurin mukana tulleessa varaosakirjassa on lukuisia mainintoja: Muutos on otettu käyttöön alkaen valmistusnumerosta xxxxxx. Pientä identtisyyden suojaa, kun en laita numeroa näkyville. Asiassa on se kiinnostava seikka, että meille käytettynä ostettu puimuri on juuri se yksilö, jonka valmistusnumero on tuossa yhteydessä mainittu. Muutoksia on lueteltu varsin paljon.

 
Sampossa on vetopyörien levyissä pulttikehä noin 55 sm läpimittaisena. Pultit ovat kokoa M18x1.5. Pulttien levynpinnasta mitattu ulkoneva pituus on noin 18 milliä. Jos niiden alle laittaa 6 millin aineesta tehdyt Raju-kiinnityskorvakkeet, mutterille riittävä kierre jää 12-13 millin mittaiseksi. Lada Niva-maasturissa ja eräissä Fiat-automalleissa etuvedon nivelakselille on kiinnitys napaan tuolla samalla kierteellä olevalla mutterilla. Holkkimainen osa on kierteitetty ja ulkoläpimitaltaan  noin 21,5 milliä. Holkin pituus on ihanteellinen - 6 mm. Raju-kiinnikkeissä entinen reikä on 20-millinen. Avarsin sitä hieman, jolloin tuo mutterissa oleva "turpakappale" tuli juuri sopivasti läpi, tasaan korvakkeen takapinnan kanssa. Nyt kierrettä on käytössä kaikki se 18 milliä. Vaikka holkkiosassa seinämä on muuta mutteria ohuempi, aika paljon se antaa kiinnitykselle lisää lujuutta. Kuvassa olevat mutterit ovat viitteellliset. Oikeassa Lada-osassa seinämä on paksumpi, kuten alla olevassa kuvassa näkyy.

 
Mutteri tulee tässä virityksessä "alassuin" alkuperäiskäyttöönsä verrattuna. Kuvassa näkyy korvakkeen reikään sopivasti asettuneita muttereita. Näkyy myös ylimääräisiksi jääneitä muttereita, kun niitä on varattu kuudelle kiinnikkeelle. Alkuun on tarkoitus kokeilla riittääkö neljä kiinnitysketjua pyöräänsä. Vasenkätiset mutterit ovat kuskin puolella puimuria ja ne on tuossa merkitty punaisin nippusitein. Alkuperäisisä muttereissa on kartio joka kiristyy pyöränlevyyn, Ne on korvattu M18x1,5 jousiprikka-tyyppisillä irtokartoilla, jotka luonnollisesti ovat  pohjimmaisina korvakkeiden alla. Kasasin asennelmat eilen paikalleen ja hyvin näyttivät kiristyneen. Tutun asentajan arvioima ´Lada-mutterien lujuusluokka on vähintään 8.8. Se riittää varmasti, kun pultti on kuitenkin 18 millin paksuinen.


 
Jousiprikkatyyppinen irtokartio kiristyy tehokkaasti niin pulttiin kuin pyöränlevyynkin. Se vakauttaa kiinnitystä ja estää mutterien löystymistä. Tässä näkyy myös pari Raju-kiinnityskorvaketta.

Jousiprikkakartion muoto selviää kuvasta alla.

"Oon kolmekymppinen", mutta iskussa puintipellolla silti.
 
 
 Valmista kauraa ja hyvät puintisäät. Kuva on syksyltä 2018.
Tämän linkin takana videopätkä kauranpuinnista. Ajankohta oli syyskuu 2019:  https://youtu.be/Ox1N92G1HrU 
 
 
Nostalgiaa, ilta 30.6.2018. Taloa toistakymmentä vuotta uskollisesti palvellut Sampo 500 oli meillä jo kolmannella omistajalla. Neljäs puimurimies sille on tuntematon. Se vain tiedetään, että tässä peli on jo rekan päällä ja lähdössä kohti Tallinnan laivaa, osoitteenaan Latvia. 

Omaa muistia näistä puimurisyksyistä omalla puimurilla on vuodesta 1968. Yli viidenkymmenen vuoden aikana märkyys on haitannut puinteja kolmena vuotena. Saattaahan olla ettei Sampo tarvitse levikkeitä koskaan, mutta jos niin käy, olkoot koronakevään 2020 muistoina konehallin nurkassa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti