Kerronnan muuttamattomat aikamuodot ovat vuodelta 2006. Sen jälkeen on tapahtunut todella paha asia. Molemmat tässä tarinassa mukana olevat ystävykset, Teppo Mikkonen ja Esa Pykäläinen menehtyivät Oriveden jäälle pienlentokoneonnettomuudessa huhtikuussa 2012. Olimme olleet muutamia kertoja kolmisinkin Esan ja Tepon kanssa lennoilla lähiseudulla. Tällä kertaa miehet olivat lentämässä kaksin. Suuri menetys koko seutukunnalle oli näiden kahden miehen ennenaikainen poistuminen joukostamme. Tapahtumasta on nyt aikaa jo yli kuusi vuotta. Aika parantaa haavat, sanotaan, mutta täällä näitä kahta toimen miestä kaivataan ja muistellaan yhä.
Olkoon siis tämä tarinan esille nostokin eräs kunnianteko erityisesti Esa Pykäläiselle, mutta myös toiselle toverillemme, Teppo Mikkoselle.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Rääkkylän pitäjä Pohjois-Karjalassa on tunnettu Värttinä-kansanmusiikkiyhtyeestä ja sen syntysijoille kehittyneestä Kihaus-musiikkifestivaalista. Alkuaan Rääkkylän mutkaisia teitä ulkomaailmaan yhdisti kolme lossiakin. Nykyisin kaksi niistä on korvattu jo silloilla. Vaarojen takana ja metsien kätköissä asuneet ihmiset ovat kehittyneet hyviksi selviytyjiksi. Eräs ryhmä selviytyjäjoukoista ovat kyläsepät, jotka monesti ovat ahjonsa ääressä joutuneet tekemisiin tekniikan ongelmien kanssa ja omilla ratkaisuillaan osanneet palauttaa käyttökuntoon pajalle tuotuja monenlaisia rikkoontuneita vempaimia.
Pykäläisten suvussa on ollut seppiä
useassa polvessa. Tässä tarinassa esille nostettavan Esa Pykäläisen
Viljo-isä, sekä ukki jonka nimi oli Kalle, olivat tunnettuja seppiä
menneitten vuosikymmenten Rääkkylässä. Kaikki maasepän työt
kärrynpyöristä rekiin, hevosten kengittämisestä viikatteiden
takomiseen, salvat ja saranat pienimpinä, syntyivät osaavien
seppien pajassa. Viljo Pykäläinen oli ennakkoluuloton uuden
tekniikan seuraaja. Hän hankki juuri ennen sotaa
kaasuhitsauslaitteetkin, aikaisemmin niitä oli vain yhdet koko
Pohjois-Karjalassa, liikennöitsijä Piipposella Joensuussa. Kun
kotikylä sai sähköt 50-luvun alussa, tuli asiaa Helsinkiin.
Silloin piti hankkia hitsausmuuntaja, pylväsporakone, smirgeli, sekä
muitakin sähköstä voimansa saavia pajan työkaluja. Palkeen
painajan vapautti sähköpuhallin.
Viljon perheessä oli kaikkiaan
seitsemän lasta. Viisi poikaa ja kaksi tytärtä. Sepän ammatin
ohessa alkoi liikennöinti kuorma-autolla, kun sotien jälkeen piti
taas rakentaa ja raivata, iso ryhmä puurtajista olivat siirtolaiset,
joiden piti alkaa koko elämä uudestaan ja uudessa ympäristössä.
Aluksi Viljolla oli sora-auto, mutta muutamaa vuotta myöhemmin jo
toinen kuorma-auto puutavaranajossa. Iän karttuessa puuhaan tulivat
mukaan pojatkin, vanhin heistä taksimieheksi ja kolme muuta veljestä
hankki oman kuorma-auton.
Veljeksistä Esa on syntynyt vuonna
1937. Isä osasi arvostaa kouluopintoja, kun laittoi pojan
autonasentajalinjalle ammattikouluun. Joensuussa edelleen toiminnassa
olevan opinahjon koulutus valittuun ammattiin kesti siihen aikaan
kolme vuotta. Se olikin perusteellista kouluttamista. Moottorien
peruskorjaukset tulivat nekin tutuiksi, koululla kun oli käytössään
sylinterinporauslaitteet ja kampiakselien hiontakone. Töitä koulun
koneille oli paljon, 50-luvun vuosien autonmoottorien käyttöikä
kun tahtoi varsin tavallisesti tulla määränsä päähän jo
ensimmäisten sadantuhannen ajokilometrin täyttyessä.
Esa vetää tietyömaalla liejuun juuttunutta Jyry-Sisua irti Magirus-Deutz 310-kuormurillaan. Vuosi oli 1978.
Pykäläinen sai päästötodistuksen
Pohjois-Karjalan Keskusammattikoulusta 15.6.1957. Paperi oli hyvä,
saattoi olla jopa priimuksen todistus, kun siitä löytyi kymppi ja
useita yhdeksikköjä, monet tärkeimmissä oppiaineissa. Sitten
pitikin lähteä armeijan leipiin, jääkäripataljoonaan
Kontiolahdelle. Sotilasvalan tehnyt jääkäri joutui
jatkokoulutukseen Helsinkiin. Siellä koulutettiin
aseseppiä. Tutuiksi tulivat kaikki armeijan käsiaseet,
kranaatinheittimet ja tykitkin. Järein korjailtava tykki oli
kymmenen tuuman kenttähaupitsi. Varuskunnan sauna Katajanokalla
tunnettiin hyvistä löylyistään. Niinpä pääesikunnan
kenraalitkin tulivat usein sinne saunomaan. Kun kaluunat ja leijonat
jäivät palttoon mukana pukuhuoneen naulaan, lauteilla oli täysi
tasa-arvo, herroitella ei tarvinnut eikä niin saanutkaan tehdä.
Tilanne palautui ennalleen, kun virkapuku viriteltiin taas
hartioille.
Kuorma-autoilijaksi Esakin ryhtyi, kun
harmaat sai luovuttaa varusmestarille ja elämä siviilissä alkoi.
Ensimmäinen ajokki oli uusi Borgward, johon asennettiin
ruotsalaisvalmisteinen kolmikaatokippi. Vuosien varrella ajoneuvot
järeytyivät ja saksalainen Magirus-Deuz tuli automerkiksi 1964. Se
oli Saturn-malli, joka oli kymmenpyöräinen ja kaikki kolme akselia
olivat vetäviä. Välillä tuli kokeiltua muitakin, kuten
Mercedes-Benziä, mutta sitten palattiin taas Magirukseen. Viimeisenä
oli telivetoinen 310-malli. Sen Deuz-diesel oli 320:n DIN-hv:n V-10,
joka väänsi suurella iskutilavuudellaan vankasti ilman turboakin.
Kun kuorma-autoilusta luopumisen aika koitti, elettiin jo vuotta
1979. Oli tullut aika laskeutua välillä maankamaralle ja alkaa
vielä paremmin käyttää ympäristön hyödyksi vanhoja
ammattikoulussa ja asesepän opissa saatuja taitoja.
Eräs uuteen ammattiin hankittu laite on tämä vuonna 1979 ostettu Sunnen-sylinterinhiomakone.
Ratin takana oli tullut mietittyä
uutta ammattia. Niinpä Esa Pykäläinen lähti ostoksille
Helsinkiin. Hankintalistalla olivat moottorikoneistamon koneet.
Autola Oy edusti amerikkalaista Sunnen-tuotemerkkiä, joka
koneistusalalla tunnettiin laadukkaiden ja ajanmukaisten koneiden
valmistajana.
Kaikki tarvittavat laitteet hankittiin
uutena, vain kaksi kooltaan erilaista kampiakselinhiontakonetta
olivat olleet jo aiemmin käytössä. Yritys sai nimekseen Kiteen
Moottorikoneistamo, kun tämä Rääkkylän naapurina oleva suurempi
kunta, nykyisin kaupunki, tuntui tarjoavan paremman toiminta- ja
asuinympäristön. Aluksi sijoituttiin vuokrattuihin tiloihin.
Toiminnan laajentuessa koneistamo siirrettiin Kiteen rautatieaseman
seudun teollisuusalueelle Tolosenmäkeen, edelleen
vuokrakiinteistöön. Oman toimitilan hankinta sieltä tuli
mahdolliseksi 90-luvun taitteessa, kun Hankkija-Maatalous luopui
entisestä kiinteistöstään ja siirsi toiminnot Kiteen keskustaan.
Koko aikuisikänsä on oma poika, Juha Pykäläinen ollut mukana
yrityksessä. Kun Esa saavutti täyden eläkeiän vuonna 2002,
siirtyi yritys sukupolvenvaihdoksessa seuraavalle polvelle.
Kiteen Moottorikoneistamolla on
toiminta-alueellaan vankka ja arvostettu asema. Esa Pykäläisen
luonteenpiirteisiin kuuluva tinkimättömyys, tarkkuus ja
huolellisuus kaikessa tekemisessään, ovat yleisesti tunnettuja.
Sillä perustalla on uudenkin yrittäjän hyvä jatkaa. Asiakaskuntaa
on ympäri Suomen, ralliautoilun huippuja myöten, mutta
painopistealue on luonnollisesti Pohjois-Karjalassa. Suurin osa
asiakkaista on yksityishenkilöitä kaikkine kuviteltavissa olevan
tyyppisine polttomoottoreineen ja muine koneineen. Näitä asiakkaita
palvellaan jopa avaimet käteen periaatteella, irrotuksesta takaisin
asennukseen.
Tässä on käsillä
1958-mallisen Vanaja-kuorma-auton dieselmoottori. Esan työparina on
Teppo Mikkonen. Alapuolen kuva: Esa on entisöinyt Vanajan jarrutehostimen hienoon kuntoon.
Teppo Mikkonen ja Esa
Pykäläinen Vanajan remontin alkuvaiheiden aikoina keväällä 2006.
Toinen asiakasryhmä ovat alueen muut
korjaamot ja teollisuuslaitokset. Useimmiten silloin on koneistamisen
kohteena irto-osat, kuten sylinteriryhmät, -kannet ja kampiakselit.
Yleinen havainto on, että nykyiset moniventtiilimoottorit ovat
varsin pitkäikäisiä. Ensimmäinen kunnostettavaksi tuleva osa on
monesti kansi, tavallisesti sekin vasta 400-500 tuhatta kilometriä
ajetusta moottorista. Kaikki ns. laatumerkit ovat tässä suhteessa
samalla viivalla. Poikkeuksen tekee vain huonosti arvostettu Lada,
yhtään sellaiseen ajokkiin kuulunutta alumiinikantta ei koko
yrityksen toimintahistoriassa ole haljenneena tavattu. Ilmeisesti
länsivalmistajilla olisi konsultointitarvetta nyt jo puretun
rautaesiripun taakse! Harvinaisempaa, vaikkakaan ei tavatonta on,
että yllättäen voitelujärjestelmään tai jäähdytykseen tullut
vika tuhoaa suhteellisen uudenkin auton moottorin niin, että
täyskorjaus on välttämätön.
Kyläseppien neuvokkuus vaikuttaa
kulkeutuneen Esa Pykäläiselle ikään kuin geeniperintönä. Eräs
hänen aikaisemmista innovaatioistaan on tiehöylien
automaattivaihteistojen peruskorjaus alkuperäistä huomattavasti
luotettavampaan kuntoon. Kiteellä toimiva Veekmas-yritys sattuu
olemaan moottorikoneistamon rajanaapuri ja sen toimialana on
tiehöylien valmistus. Tehtyjä koneita työskentelee nykyisin
monissa naapurimaissakin, jopa Johannesburgissa Etelä-Afrikassa,
siellä kaivoskoneena. Toiminta alkoi pari vuosikymmentä sitten
Ruotsista ”uitettujen”, käytöstä poistettujen tiehöylien
kunnostamisella uudelleen työhön otettaviksi. Kaikkiaan näin tuli
Veekmasin toimesta tuotua parisataa Ruotsissa alun perin valmistettua
konetta. Yrityksen toimitusjohtaja on Kiteellä syntynyt Esa
Halttunen.
Esan Juha-poika,
yrittäjä seuraavassa sukupolvessa, kokoaa Porsche urheiluauton
moottoria.
Muuten umpirautaa olevista
tienhoitokoneista oli tavallisesti kulunut automaattivaihteisto
laakeroinnin ja usein kytkinpakkojenkin osalta loppuun. Siihen aikaan
korjauskustannukset, Suomen markkoina 200.000, arvioitiin Ruotsissa
niin suuriksi, että oli parasta jättää kone kokonaan seisomaan ja
romutettavaksi. Kun seppämestari Pykäläinen sai moisen vaihteiston
purettavakseen mahdollista korjaamista varten, selvisi monen
unettoman yön pohdinnan jälkeen vaurion syy: alimittaiset voitelu-
ja hydraulipumput. Alkuaan vaihteiston laakeroinnit oli toteutettu
neulalaakerein. Tunnetusti vierintälaakeroinnin huonona puolena on
se, että painevoitelu ei toimi niissä yhtä hyvin kuin
erityyppisissä liukulaakeriratkaisuissa, kuten autojen
kampiakseleissakin.
Esa suunnitteli uuden tehokkaan
kaksoispumppujärjestelmän vaihteiston kuoren ulkopuolelle. Nyt yksi
pumppu huolehti levypakkojen paineen säilymisestä vakaasti 16 barin
tasolla. Laakeroinnin tyyppi vaihdettiin molemmin puolin uivaksi
liukulaakerirakenteeksi ja niitä voitelemaan tuli aikaisempaan
verrattuna kaksinkertaisella tuotolla ja moninkertaisella paineella
öljyä pumppaava toinen pumppu. Aiemmin laakereita oli voidellut
pakoille painetta tuottaneen pumpun ylijäämävirtaus, jonka paine
tyhjäkäynnillä saattoi olla lähellä nollaa. Kiteellä tehty
perusteellinen parannustyö jäi kustannuksiltaan niin edulliseksi,
että kokonaan kunnostettuja tiehöyliä saatettiin myydä
kannattavasti uudelleen käyttöön, myös takaisin Ruotsiin.
Peruskorjattuja vaihteistoja ei ole palannut Kiteelle toista kertaa
purettaviksi yhtään kappaletta.
Esa Pykäläisellä on nyt takanaan jo
neljä vuotta virallisesta työuran päättymisestä. Lähes
jokaisena työpäivänä askeleet johtavat yhä entiseen
työympäristöön, tuttujen koneiden luo. Ajatus kulkee.
Perusteellisuudesta luonteenpiirteenä, samoin kuin pedantista
täsmällisyydestä ei pääse irti, vaikka se saattaa näyttäytyä
jopa liiallisena, varsinkin hyvin tutussa lähipiirissä. Öiseen
aikaan, jos uni ei tule ja kun mikään ei häiritse, on monesti
aikaa keskittyä johonkin tekniikan erityisongelmaan, vaikkapa
purjelentokoneen varmatoimisen hinausvintturin suunnitteluun.
Kiteelle rakennettiin lentokenttä
parikymmentä vuotta sitten. Päällystettyä kiitorataa on 1500
metriä. Alkuperäiset suunnitelmat jopa reittiliikenteestä on
pitänyt unohtaa, mutta harrastajien lentotoimintaa, sekä erilaista
pienkoneiden hyötykäyttöä operoidaan kentältä varsin paljon.
Kun Joensuun kentällä tuli ahtautta pienlentotoiminnan
käyttöaikojen suhteen, siirtyi pienten moottorikoneiden ja
purjelennon koulutus- ja lentotoimintaa vielä lisää Kiteelle.
Melko äskettäin perustetun Itä-Suomen ilmailukoulutuskeskuksen
toiminnat sijoitettiin niin ikään Kiteen lentokentälle. Näin
sille on saatu uutta käyttöä. Jo aikaisemmin Kiteellä toiminnassa
ollut 30-jäseninen kerho omistaa kentällä olevan hallirakennuksen,
kaksi pienkonetta ja kentän kunnossapitokalustoa. Eräs kerhon
jäsenistä on Esa Pykäläinen, jolla on ollut lentolupakirja
taskussa jo lähes kaksikymmentä vuotta.
Kuva alla: Juha Pykäläisen työn eräs osa hoitaa yrityksen toimistorutiinit.
Harrastusilmailun piiristä löytyykin
tämän esillä olevan tekniikan mestarin varsinainen diplomityö. Se
on koneistamolla täyskunnostettuihin rakenneosiin perustuva
purjelentokoneen ilmaanhinauslaite. Niitä oli tullut silmäiltyä
eri kentillä, mutta usein käyttäjät kertoivat vinttureissa
olevista monista ongelmista, jopa suunnitteluvirheistä. Silti oli jo
tultu pitkä taival siitä, kun jenkeissä heti sotien jälkeen
vinssattiin purjekoneita ilmaan armeijan entisellä jeepillä, josta
toinen takapyörä oli nostettu ilmaan ja
irrotetun pyörän paikalle asennetulla vaijerikelalla vedettiin
pilotteja taivaalle.
Esa Pykäläisen ratkaisu on Sisu
kuorma-auton lavalle omalle rungolleen asennettu vintturi. Voimakone
on – kuinkas muuten – 6-sylinterinen ja nykysäädöillä 300
hv:n tehoinen Deuz-dieselmoottori. Jatkeena on alkuaan tiehöylässä
palvellut turbiinikytkin ja siitä on kardaanilla siirretty voima
raskaan Scania-Vabis kuorma-auton perästä muunneltuun
kulmavaihteeseen.
Monella tavalla modifioituun perään
on tehty tarvittavat jarru- ja lukituslaitteet. Entisten vetoakselien
ulostuloihin on rakennettu kummallekin sivulle vintturikelat. Niihin
liittyy monenlaista uutta sovellusta. Kelojen puomit ovat
hydraulisesti hallittavia. Näin vetokulma voidaan pitää
optimaalisena ohjausrulliin nähden, mikä jatkaa hinausköysien
ikää.
Suurikokoiset kelojen ja ohjausrullien
rakenteet palvelevat samaa tarkoitusta. Kummallakin kelalla on köyttä
pyöreästi 1500 metriä. Toinen vetoköysi on noin 5 mm:n
läpimittaista teräsköyttä, kun taas toisella kelalla on saman
paksuinen, mutta erittäin kevyt, teräsköyttäkin lujempi
saksalaisvalmisteinen komposiittirakenteinen Dyna-lanka. Jos
hinausköysi ei jostakin syystä irtoaisi purjelentokoneesta,
vaijerikelojen yhteydessä on paineilmalaukaisulla toimivat
giljotiinit, joilla köysi voidaan silmänräpäyksessä katkaista.
Tosin irtoaminen on koneen puoleisessakin päässä varmistettu
usealla eri tavalla. Laitteistoa hallitaan sen omasta ohjaamosta,
joka on peräisin käytetystä tiehöylästä. Kaikilta osiltaan,
apulaitteiden asennusten, konepajatyön laadun, maalausten ja muun
viimeistelyn osalta laite kestää hyvinkin kriittisen tarkastelun.
Rakennustyöstä vastasi suurelta osalta Kiteen Moottorikoneistamon
väki. Työssä on ollut mukana Esan oma Juha-poika ja monesti
suunnittelija itse.
Hinausvintturin rakentaja on jaksanut paneutua myös yksityiskohtiin, kuten kuvista havaitsee.
Vintturin ohjauspaneeli
on sekin varsin viimeisteltyä työtä.
.
Ylemmässä kuvassa hinaus on juuri alkamassa. Alemmassa kuvassa kaksipaikkainen purjekone nousee hyvää vauhtia, kun sitä kiskotaan 300 hv:n teholla.
On tunnettua, että
lentoturvallisuusmääräykset ovat varsin tiukkoja. Laitteistot ovat
ilmailuviranomaisten valvonnassa. Ennen kuin vintturi voitiin ottaa
käyttöön, piti sitä koskevat insinööripiirrokset ja
mitoituslaskelmat toimittaa tarkastettavaksi. Tässä tapauksessa
asiaa helpotti se, että ne voitiin tehdä valmiista laitteesta. Osa
tarvittavasta tietoaineistosta voitiin toimittaa jopa valokuvina,
mikä ei ole mahdollista, jos suunnitelma on vasta piirustuspöytätyön
ja lujuuslaskelmien asteella. Viranomaiskatsastuksessa ei löytynyt
huomautettavaa. Lujuuksienkin todettiin ylittävän asetetut
vaatimukset. Laite valmistui syksyllä 2005, jolloin tehtiin
ensimmäiset kokeiluvedot.
Kuva alla: Tässä näkyy, kun jarruvarjon avustamana palautetaan hinausvaijeria takaisin kelalle.
Ensimmäisissä kokeissa
oli köyden päässä Ford Transit pakettiauto. Kun köyttä oli
Kiteen lentokentällä vedetty sisään 300 metriä, huusi kuljettaja
hädissään puhelimeen, että veto pitää lopettaa, mittarissa on
nopeutta jo 130 km/h! Kesä 2006 oli täyden toiminnan aikaa.
Kaikkiaan sen aikana hinattiin vintturilla purjekoneita ilmaan 850
kertaa. Luku on kunnioitettavan suuri.
Lentämään on silti pitänyt ehtiä.
Viime kesän lentotunnit jäivät hiukkasen alle neljänkymmenen.
Kaikkiaan niitä on Esa Pykäläiselle kertynyt neljä ja puolisataa.
Kerhon molemmat konetyypit ovat hänelle tuttuja. Ultrakevyt Ikarus
C4 2B on varustettu monitoimiponttooneilla, joilla voidaan operoida
sorapäällysteeltä, nurmikentältä, vedestä ja lumelta. Se on
kaksipaikkainen. Isompi kone on monien tuntema 4-paikkainen Piper
Cherokee 140. Metsien palovalvontalennot ovat eräs tehtävä, jolla
kerhon toiminnan rahoitusta on useana vuotena voitu tukea.
Monena mies ehtii eläessään olemaan.
Esa Pykäläinen tulee 70-vuotispaalulle elokuussa 2007. Mutta vielä
eräs harrastus, museokuorma-autot, on vienyt vähintään yhden
sormen. Niin ikään yritysnaapurin, entisen Karelia-Matkat yrityksen
omistajaveljekset, Rääkkylän Mikkosia muuten, ovat vuosien
kuluessa rakentaneet kolme hienoa museoautoa. Niissäkin Esa
Pykäläisen käden jälkeä voi ihailla. Muutama vuosi sitten
valmistunut Volvo N86 kuorma-auto palkittiin ensimmäisellä
palkinnolla valtakunnallisessa veteraanikuorma-autotapahtumassa
kesällä 2004. Palkinnon perusteena oli entisöinnin erittäin hyvä
laatu! Parhaillaan on työn alla 1958-mallinen Vanaja, sen pitäisi
valmistua kesän 2007 ajoihin. Omistaja on tiehöylätehdas-Veekmasin
johtaja, Esa Halttunen.
Kiteen rajanaapurissa Venäjällä
tunnetaan sanonta: ”Mestari molemmilla käsillään”. Suomessa
sama todetaan lyhyesti: tuhattaituri. Katsotaanpa asiaa miltä
kannalta, tai minkälaisin kriteerein tahansa, Esa Pykäläisen
kohdalla määritelmälle on harvinaisen vankat perusteet.
Päivityksenä lisätään tähän myös linkki, jossa vuonna 2013 kerrotaan onnettomuuden tutkinnan loppuraportista. Linkistä avautuva artikkeli siis kertoo Esa Pykäläisen ja Teppo Mikkosen kuolemaan johtaneen lento-onnettomuuden syistä: http://www.lentoposti.fi/uutiset/raakkylan_ultraonnettomuuden_tutkinta_valmistui
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Esa Halttusen Vanaja oli entisöintikohde, jonka kunnostuksessa itsekin olin mukana. Teppo Mikkosen kanssa purimme ja laakeroimme uusilla osilla vaihteiston ja perän. Moottoria purettaessa vedimme Tepon kanssa vahvalla pulttiulosvetäjällä entiset sylinteriputket pois paikoiltaan. Kohteena olleen AEC-dieselin kokoaminen taas oli Esa Pykäläisen työnä. Valmiiksi tullut Vanaja kuvattiin keväällä 2009 Muljulassa sijaitsevalla levähdyspaikalla. Tämä kuva on syksyn 2018 päivityksenä lisätty vuoden 2006 tarinaan.
Kiitos tarinoista. Hienoa, että täyskorjausta ei tarvittu. Tästä muistuikin mieleen, että isälläni on myös raskaskalustoa ja kertoi, että hänen täytyisi saada varaosat nopeasti. Pääsee sitten taas töihin. Hän on myös monen toimen mies!
VastaaPoista