sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

Kevätkesän viikot

 
Kesäkuun neljäs on puolustusvoimien lippujuhlan päivä, mutta tänä vuotena se oli myös uusien ylioppilaiden lakkiaisjuhlapäivä. Juhlimiselle oli nyt aihetta Pajapellon nurkan väelle erityisesti siinä, kun naapurissa vietettiin oman pojan lapsista vanhimman tyttären ylioppilasjuhlia.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ 
 
 
 Todella aikaisin ovat tänä kesänä ehtineet raakileasteelle puutarhamarjat. Normaalivuoteen verraten kasvien kehittymisen aikataulussa ollaan nyt vähintään kymmenen päivää tavallista pidemmällä.Tässä touko-kesäkuun vaihteen karviaismarjapensaassa ilmiö näkyy hyvin.

 
Herukat ovat nekin raakileina. Yllä näkyvät punaiset ja alla mustat viinimarjat, samoin kuvattuina kesäkuun ensi päivinä. Punaherukan terttujen latvoissa näkyy, että tänä vuotena pölyttyminen ei mennyt ihan nappiin; osa marjoista jäi kehittymättä.


 
Monin paikoin mansikka kärsi pahastikin vuodenvaihteen pakkasissa joulu-tammikuussa 2015-16. Oman mökin mansikkamaa ei kokenut katastrofia, mutta kukinta ei kuitenkaan ole yhtä mahtavaa kuin viime kesänä. 
 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 
 
Pieniä muistoja motoristiharrastuksesta on jo ennättänyt tänäkin kesänä syntyä. Kuva on Ilomantsin luterilaisen kirkon pihalta. Matkan tarkoitus oli osallistua motoristikirkkoon siellä. Tapahtumasta on ennättänyt tulla jo perinne.

 
Lisää näkymiä Ilomantsin keikalta. Motoristeja oli paikalla enemmän kuin sata ja "repsikat" päälle. Kahvia tarjottiin kellotapulissa olevassa huoneessa. Emännät eivät osanneet varautua näin suureen vierasjoukkoon. Siksi kahvikin loppui kesken. Kirkonmenojen aikaan asiaan varauduttiin paremmin ja kirkonkävijöitä pyydettiin uudemman kerran kahveille. Vapaaehtoinen maksu meni lähetystyön hyväksi. Ilomantsilainen Pietari Kurvinen oli 1800-luvun lähetyssaarnaajia, muistaakseni Ambomaalla. Alakuvassa on kauniilla yksityiskohdilla kaunistettu kirkko sisältä.
 
 
 
Noin viikko sitten Veteraanimoottoripyöräklubin Pohjois-Karjalan aluekerho Itämaan kiitäjät järjesti omana ajotapahtumanaan Pyhäselän ympäriajon. Kuva on Rääkkylän Paksuniemestä, jossa pidettiin taukoa. Lähtöön kokoonnuttiin Jokiasemalle Pielisjoen rannalla, tietysti Joensuussa,

 
Paksuniemestä on tämäkin tilanne. Museoikäisiä ajokkeja oli tämän porukan motoristeilla tietenkin tavallista enemmän.


1930-luvun britti, Ariel, ja myös 1930-luvulta peräisin oleva saksalainen NSU ovat vieretysten  sulassa sovussa.

 
 
Näissä kahdessa kuvassa yllä Ariel-merkki on "lähemmässä tarkastelussa". Ylempi ajokki on Ariel Red Hunter VH500 Twin Port, ehkä vuosimallia 1936. Ikäarvio perustuu mm. "risu"-keulaan, plunger-perään ja äänenvaimentimien muotoon. Englantilaiset hallitsivat Euroopan moottoripyörämarkkinoita 1960-luvulle asti. Sitten valtikka siirtyi japanilaisvalmistajille. Saksan pyöriä arvostettiin, mutta valuutan kalleudesta johtuen ne eivät olleet monienkaan  suomalaisten ostajien ulottuvilla.
 

Museoitu NSU on oman aikansa mittapuulla komea ajokki. Omistaja on nähnyt paljon vaivaa saadakseen pyörän museorekisteröinnin vaatimuksia vastaavaan kuntoon. Kelpaa sillä kesäisiin tapahtumiin huristella.
 
 
Lähes hellyttävän nostalginen on tämä MZ TS150-moottoripyörä. DDR:n Zschopaussa valmistettiin IFA/MZ-mallit ja tsekeistä tulivat Jawa-moottoripyörät. Kaikki nämä olivat suosittuja ostoksia 1950-luvulla. Hinnat olivat kohtuullisia ja itämerkkejä sai valuuttasäännöstelyn vuosinakin vapaasti. Kuvan ajopeli on tosin jo nuorempaa vuosimallia, omistajan kertoman mukaan valmistusvuosi oli 1976.

''
 
BMW on aina ollut laatumerkki, myös moottoripyöränä. Tässä hieno museoikäinen Bemari, mallina R65. Kesä jatkuu, motoristiteemakin tulee taas monesti esille, mutta tämä nyt aluksi.
 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti